answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Farao och korsfästelse

I följande koraniska text läser vi att magiker tillhörande farao – på Moses tid – väljer att börja tro på Moses Gud. Farao blir upprörd och hotar med att korsfästa de:

7:120-126
Men trollkarlarna störtade ned på sina ansikten och sade: "Vi tror på världarnas Herre, Moses och Arons Herre!" Farao sade: "Tror ni på honom innan jag har gett er tillåtelse? Detta är en lömsk plan, som ni har smitt här i staden för att förmå folket att överge den. Men nu skall ni få se på [annat]! Jag skall sannerligen låta hugga av er motsatt hand och fot, ja, jag skall KORSFÄSTA er alla till sista man!" De svarade: "Då återvänder vi till vår Herre; men du vill hämnas på oss bara därför att vi trodde på vår Herres budskap när de nådde oss." - "Herre! Ge oss [styrka och] tålamod och låt oss få dö i full underkastelse under Din vilja!" (Mohammad Knut Bernström, koranens budskap)

Farao skulle alltså korsfästa hans magiker enligt Koranen. Men problemet är att korsfästelse, som avrättningsmetod, inte användes på Moses tid. Encyclopaedia Britannica Online skriver följande om korsfästelse:

Korsfästelse, en viktig metod för dödsstraff, särskilt bland Perserna, Seleukiderna, Karthagerna och Romarna från cirka 500 talet f.Kr. till 300 talet e.Kr. Konstantin den store, den första Kristna kejsaren, avskaffade det i Romarriket 337 e.Kr., av vördnad för Jesus Kristus, det mest kända offert för korsfästelse. [vår översättning] Länk

Korsfästelse som avrättningsmetod användes först från och med 600 talet f.Kr, långt efter Moses tid, och det var Konstantin den store som avskaffade avrättningsmetoden året 337 e.Kr.

Den svenska Nationalencyklopedin säger att korsfästelsen förmodligen uppfanns av perserna:

korsfästelse, antikt dödsstraff som troligen uppfanns av PERSERNA men som snart förekom bland många folk; så t.ex. skall Alexander Janneus (judisk kung 103–76 f.Kr.) ha korsfäst 800 rebeller. Korsfästelse gällde som det grymmaste och nesligaste av alla straff. Avsikten var att utplåna den dömde – låta honom sakta gå under i förnedring och hemska plågor, i allas åsyn och under pöbelns hån. Romarna tillämpade detta grymma skamstraff på slavar, grova banditer, upprorsmän och förrädare, däremot sällan på romerska medborgare… (Nationalencyklopedin CD-ROM [sökord: Korsfästelse] ISBN: 91-7133-749-0)

Team Sverige,
Kontakta oss