answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Är Allahs änglar trogna honom?

Följande texter säger att Allahs änglar är trogna honom i allt:

16:49-50
Allt i himlarna och på jorden faller ned inför Gud i tillbedjan, djuren, men också änglarna som är utan högmod; de fruktar sin Herre i höjden och gör vad de är befallda att göra. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

19:64-65
[ÄNGLARNA säger:] "Vi stiger inte ned annat än på din Herres befallning; det som vi kan uppfatta, det som är dolt för oss och allt det som är däremellan ligger i Hans [hand]. Och din Herre glömmer ingenting – Herren över himlarna och jorden och allt som är emellan dem! Dyrka Honom därför utan att förtröttas i din dyrkan! Känner du någon som kan kallas Hans namne?" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

66:6
TROENDE! För er egen skull och för deras som står er nära bör ni frukta den Eld som har människor och stenar till bränsle, och som mäktiga och stränga änglar [vakar över, änglar] som aldrig brister i lydnad för Gud, vad Han än befaller dem, och som utför allt som åläggs dem. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Samtidigt berättar Koranen om två änglar – Marut och Harut – som föll i synd och var otrogna mot Allah:

2:101-102
När nu ett sändebud från Gud har kommit till dem med bekräftelse av det som [redan] är i deras hand, förkastar några av dem Guds skrift - den uppenbarelse som de förr fick del av - som om de inte visste [dess innehåll] - Däremot lyssnar de till vad onda väsen berättar om Salomos välde. Det var dock inte Salomo som hädade Gud utan dessa demoner, vilka undervisade människorna i trolldom och i det som hade uppenbarats för de två änglarna i Babylon, Harut och Marut. Men dessa två undervisade ingen utan att först säga: "Vi är bara en prövning och en frestelse; förneka därför inte [Guds välgärningar]!" Demonerna lärde sig av dem hur man sår missämja mellan en man och hans hustru, men de kan inte utan Guds vilja skada någon med detta; och vad de lärde sig skadade dem själva utan att vara dem till någon nytta. Och ändå hade de fått veta att den som förvärvar denna [kunskap] inte blir delaktig av den eviga glädjen. I sanning en ödesdiger byteshandel, i vilken de sålde sina själar! Om de bara hade vetat...! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Änglarna Marut och Harut från Babel lärde alltså ut det som kunde göra skada. De lärde bland annat ut det som kunde skilja mellan ett par och även magi vilket djävlar på Salomons tid förde vidare och lärde ut till mänskligheten. Texten säger vidare de som förkastar Muhammeds lära alltså Islam följer magi. Detta visar att dessa änglar hade avvikit från Allah och var med andra ord fallna änglar.

Är Allahs alla änglar trogna honom (16:49-50; 19:64-65; 66:6) eller finns de fallna änglar (2:101-102)?

Team Sverige,
Kontakta oss