answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Dog Jesus Kristus?

Koranen säger att Jesus Kristus inte dog på korset, utan upphöjdes till paradiset:

4:157-158
och för deras ord: "Vi har dödat Kristus Jesus, Marias son, [som påstod sig vara] Guds sändebud!" Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen [verklig] kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom. Nej, Gud upphöjde honom till Sin [härlighet]; Gud är allsmäktig, vis. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Samtidigt finner vi flera verser i Koranen som säger att Herren Jesus faktiskt dog innan Han upphöjdes till paradiset:

3:144
Muhammed är endast en budbärare. Budbärarna har gått bort före honom (qad khalat min qablihi alrrusulu). Om han dör eller bli dödad kommer ni då att vända om på era hälar? Den som vänder sig bort mot sina hälar vållar inte Allah någon skada alls. Och Allah ska belöna de tacksamma. [vår översättning]

Ovannämnda vers säger att budbärarna innan Muhammed har dött, vilket betyder att Herren Jesus också har dött!

Följande verser säger dock att Herren Jesus faktiskt dog (tawaffa):

3:55
Följaktligen sa GUD, "O Jesus, Jag tänker avsluta ditt liv (innee mutawaffeeka), upphöja dig till Mig, och befria dig från de icke troende. Jag kommer att upphöja de som följer dig över de som inte tror, till Återuppståndelsens Dag. Därefter kommer ni slutligen att återvända till Mig, allesamman, då Jag kommer att döma ibland er beträffande era tvister." (Khalifa)

5:117
"Jag sa bara till dem vad Du befallde mig att säga, att, 'Ni ska dyrka GUD, min Herre och er Herre. Jag var ett vittne ibland dem så länge jag levde ibland dem. När Du avslutade mitt liv (falamma tawaffaytanee) på jorden blev Du Vakare över dem. Du bevittnar alla ting." (Khalifa)

Orden mutawaffeeka och tawaffaytanee kommer från ordet wafat som betyder död. Även Koranen vittnar om att wafat betyder död:

6:60
Han är Den som sätter er i döden under natten (Wahuwa allathee yatawafakum biallayli), som känner till de allra minsta av era handlingar under dagen. Han återupplivar er varje morgon tills er livstid har uppfyllts, därefter återvänder ni slutligen till Honom. Då kommer Han att informera er om allt ni har gjort. (Khalifa)

39:42
GUD sätter själen i döden (Allahu yatawaffa al-anafsu) när slutet av deras liv kommer, även under sömnen. Således tar Han tillbaka vissa när de sover, medan andra får fortsätta att leva tills slutet av deras förutbestämda tidsperiod kommer. Det borde vara tankeställare för människor som reflekterar. (Khalifa)

Dog Jesus Kristus eller inte?

Team Sverige,
Kontakta oss