answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Är det tillåtet att dyrka andra än Allah?

Koranen säger upprepande gånger att man endast får och ska tillbe och dyrka Allah. Första kapitlet i Koranen läses:

1:1-7
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN. Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre, den Nåderike, den Barmhärtige, som allsmäktig råder över Domens dag! Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp. Led oss på den raka vägen – den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se även följande, utvalda bland många, texter:

2:83
MINNS, ISRAELITER, att Vi slöt Vårt förbund med er [enligt vilket ni lovade] att inte dyrka någon utom Gud, att visa godhet mot era föräldrar och anhöriga och mot de faderlösa och de nödställda, att ha ett vänligt ord för alla människor och att förrätta bönen och ge åt de behövande. Men ni vände er ifrån [det som ni åtagit er], alla utom ett fåtal, eftersom ni är ett motsträvigt släkte. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

3:64
Säg: "Efterföljare av äldre tiders uppenbarelser! Låt oss samlas kring en regel, gemensam för oss och för er - att vi inte skall dyrka någon utom Gud och inte sätta något vid Guds sida och inte erkänna andra människor som våra herrar och beskyddare i Guds ställe." Och säg, om de vänder er ryggen: "Vittna då, att det är vi som har underkastat oss Hans vilja." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

41:14
När sändebuden kom till dem från alla tänkbara håll [och förmanade dem]: "Dyrka ingen annan än Gud!" - svarade de: "Om vår Herre hade velat, skulle Han helt säkert ha sänt änglar [som budbärare så att vi kunde tro på dem]; vi avvisar därför det [budskap med vilket ni påstår att] ni har sänts." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Samtidigt läser vi i Koranen att Allah beordrar änglar att tillbe Adam:

2:34 (se även 7:11;15:28-32; 18:50; 20:116; 38:71-75)
Och när Vi befallde änglarna att falla ned på sina ansikten (osjudoo), inför Adam föll de ned (fasajado) utom Iblees som vägrade, full av högmod, och blev en av dem som förnekar sanningen. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Det arabiska ordet som används för att falla ner på sina ansikten/föll de ner är osjudoo/ fasajado. Dessa ord är böjningar på verbet sojod som tillskrivs Allah i Koranen med implikationen på tillbedjan:

3:43
Maria! Förrätta din andakt inför din Herre med ödmjukhet; fall ned på ditt ansikte (waosjudee) [inför Honom] och böj ditt huvud tillsammans med dem som böjer sina huvuden [i bön]." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

22:77
TROENDE! Böj ryggar och knän och fall ned på era ansikten (waosjudoo) och dyrka er Herre och gör gott - kanske skall det gå er väl i händer! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

25:60
Men när de uppmanas att falla ned i tillbedjan (osjudoo) inför den Nåderike, säger de: "Vad är då den Nåderike? Skall vi på din befallning falla ned inför vad som helst?" Och detta leder till att deras motvilja växer. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

53:62
Fall ned (osjudo) inför Gud
och tillbe [Honom]! (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

76:26
Och fall ned (osjud) i tillbedjan inför Honom också under natten, och prisa och lova Honom utan avbrott en hel natt. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se även följande vers som säger att det är förbjudet att böja sig (sojod) till annat än Allah:

41:37
Bland Hans tecken är natten och dagen, solen och månen. Fall inte ned på ert ansikte (la tasjudoo) inför solen, inte heller inför månen; fall ned (wasjudoo) i tillbedjan inför Gud som har skapat dem - om det är Honom ni vill dyrka. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se även följande ahadith som bevisar att den böjningen (sojod) som Satan vägrade att ge Adam hade en implikation av tillbedjan:

1052. Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) rapporterade att Allahs Budbärare (må Allahs fred och välsignelse vara över honom) sade, "När Adams ättlingar reciterar prostration och prostrerar (as-sajdata fa-sajada), avger djävulen gråt och säger: Ve vare över honom. Adams ättling beordrades att prostrera och han prostrerade (bil-sojudi fa-sajada). Därför väntar honom Paradiset. Jag blev befalld att prostrera (bil-sojodi) men vägrade. Således, för mig är Helvetet." [vår översättning] (Sunan Ibn-e-Majah, vol.2, Book of Establishing Prayer and its Sunnas, sid.118, ISBN: 81-7151-290-9)

Denna tradition nämns även i Sahih Muslim:

Sahih Muslim
Book 1, Number 144
Det har berättats under Abu Hurairas auktoritet att när, Adams söner reciterar verser av prostrering och sedan faller ner i prostrering, går Satan i avskildhet och gråter och säger: Ack, och i Abu Kuraib skildring är orden: Ve mig, Adam son beordrades att prostrera, och han prostrerar och Paradiset ges till honom och jag beordrades att prostrera, men jag vägrade och är dömd till Helvetet. [vår översättning] Länk

Enligt Muhammed blir Satan ledsen när en muslim böjer sig för att tillbe Allah för att då minns Satan när han blev beordrad att böja sig för att tillbe Adam men vägrade och hamnade i helvetet. Muhammed drar alltså en parallell mellan muslimens tillbedjan (sojod) av Allah och Satans tillbedjan (sojod) av Adam.

Team Sverige,
Kontakta oss