answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Vem var den första muslimen?

Följande koraniska texter säger att Muhammed var den första muslimen:

6:14
Säg: "Skulle jag söka en annan beskyddare än Gud, himlarnas och jordens Skapare, Han som livnär [oss] men själv inte intar föda?" Säg: "Jag har blivit befalld att vara DEN FÖRSTE av dem som underkastar sig Guds vilja och [jag har befallts] att inte sätta något vid Guds sida." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

6:161-163
SÄG: "Min Herre har lett mig till en rak väg, till den sanna tron, Abrahams rena, ursprungliga tro - han som vägrade avgudarna sin dyrkan." Säg: "Min bön och all min andakt, mitt liv och min död tillhör Gud, världarnas Herre, Han som inte har någon vid Sin sida; till detta har jag kallats och jag är DEN FÖRSTE av dem som har underkastat sig Guds vilja." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

39:11-12
Säg: "Jag har blivit befalld att dyrka Gud med ren och uppriktig tro, och jag har blivit befalld att vara DEN FÖRSTE av dem som underkastar sig Guds vilja." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Muhammed var alltså den första muslimen som underkastade sig och trodde på Allah. Detta motsäger dock andra koraniska texter som klart och tydligt säger att det fanns muslimer långt innan Muhammed livstid (2:30-37; 4:163; 6:84; 2:127-133; 3:52; 3:67; 3:113-115; 5:110-111; 27:30-31, 42, 44).

Somliga muslimer försöker bortförklara denna motsägelse genom att hävda att Koranen menar att Muhammed var den första muslimen bland sitt folk och sin tid. Till att börja med finns det ingenting i verserna som stödjer muslimens argument. Verserna är tydliga. Men låt oss anta att muslimen har rätt för argumentationens skull. Den första islamistiska biografiskrivaren Ibn Ishaq nämner fyra personer från Arabien som sägs ha följt Abrahams religion:

"En dag när Quraysh hade samlats på en högtid för att ära och cirkulera runt idoler som de offrade till, detta var en högtid som de höll årligen, drog sig fyra män bort i hemlighet och enades om att hålla deras maningar i deras vänskapsband. De var Waraqa b. Naufal, Ubaydullah b. Jahsh, vars moder var Umayma d. ’Abdu’l Muttalib, Uthman b. al- Huwayrith och Zayd b. 'Amr. De ansåg att deras folk hade förvanskat deras fader Abrahams religion och att den sten som dem vandrade runt var till ingen nytta, den kunde varken höra eller se eller skada eller hjälpa. 'Finn er själva en religion', sade dem, 'för vid Gud ni har ingen.' Så de gick iväg för att finna 'Hanaffiya' – Abrahams religion." [vår översättning] (Ibn Ishaq, Sirat Rasul Allah, sid.99, ISBN: 0-19-636033-1)

Koranen säger vidare att Abraham var muslim:

3:67
Abraham var varken Judisk eller Kristen; han var monoteist och underkastad (walakin kana haneefan musliman). Han var aldrig en idoldyrkare. (Khalifa)

Hanaffiya i islamistisk kontext betyder ren lära. Abraham var enligt koranen en ren muslim vilket även personer i Arabien var innan Muhammed påbörjade sin verksamhet. Faktum är att Koranen säger att alla människor födds som muslimer:

30:30
GE DIG hän med hela din själ, [du som söker sanningen,] åt den rena, ursprungliga tron, den tro som Gud vid skapelsen lade ned som en naturens norm i människan - ingenting kan rubbas i Guds skapelse! Detta är den evigt sanna tron, men de flesta människor vet ingenting [om detta]. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Muhammed konstaterar att alla födds som muslimer:

Sahih Bukhari
Volume 2, Book 23, Number 441
Berättad av Abu Huraira: Allahs Apostel sade, "Varje barn är fött med äkta tro av Islam (dvs. för att dyrka ingen utom Allah Ensam) men hans föräldrar konverterar honom till Judendomen, Kristendomen eller Magianismen, såsom ett djur föder ett perfekt baby djur. Finner ni att det är skadande? Sedan citerade Abu Huraira de heliga verserna: "Den rena, (från) Allah, Islamiska natur (sanna tron av Islam) (dvs. dyrka ingen utom Allah) med vilken som Han skapade människan. Ingen förändring får ske i Allahs religion (dvs. dyrka ingen vid sidan om Allah). Det är den raka religionen (Islam) men de flesta av dem vet det inte. (30:30) [vår översättning] Länk

Sahih Bukhari
Volume 6, Book 60, Number 298
Berättad av Abu Huraira: Allahs Apostel sade, "Inget barn är född utan i Al-Fitra (Islam) och senare gör hans föräldrar honom till Jude, Kristen eller Magian såsom ett djur föder en perfekt ung djur: ser du någon del av kroppen amputerad? Sedan citerade han:

"Religionen av ren Islamisk Tro (Hanifa), (dvs. dyrka ingen utom Allah), Den rena, (från) Allah, Islamiska natur med vilken Han (Allah) har skapat mänskligheten. Låt det inte ske en förändring i Allahs religion (dvs. dyrka ingen vid sidan om Allah). Det är den raka religionen, men de flesta vet det inte…" (30:30) [vår översättning] Länk

Detta betyder även att de som föddes i Arabien innan och under Muhammed verksamhet var muslimer. Vi kan härifrån dra slutsatsen att Muhammed inte alls var den första muslimen vilket koranen påstår (6:14; 6:161-163; 39:11-12).

Men det finns mer. Enligt koranen var Moses den första muslimen:

7:143
Och när Moses kom till det möte Vi hade utsatt och hans Herre talade till honom, sade han: "Herre, visa Dig för mig, så att jag får se Dig!" [Gud] sade: "Du kommer aldrig att få se Mig; men se på berget - om det står kvar stadigt där det står, skall du få se Mig." Och då hans Herre visade Sig för berget krossades det till en grushög och Moses föll medvetslös till marken. Men när han kom till sina sinnen sade han: "Stor är Du i Din härlighet! Jag vänder tillbaka till Dig i djup ånger och jag är den förste att tro på Dig." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Koranen (3:19, 85) karaktäriserar troende som muslimer. Mose måste därför ha varit en muslim eller rättare sagt den första muslimen enligt ovannämnda vers. Somliga muslimer hävdar, liksom med fallet Muhammed, att koranen menar att Moses var den första muslimen bland sitt folk och sin tid. Även i detta fall finns det inget i versen som stödjer muslimens argument. Men låt oss anta att muslimen har rätt för argumentationens skull. Koranen säger faktiskt att det existerade muslimer på Moses tid som var muslimer innan honom. Dessa var bland annat från Moses familj, nämligen Aron (Moses äldre bror) som även var profet:

4:163
VI HAR gett dig Vår uppenbarelse liksom Vi gav Noa och de profeter som följde efter honom Vår uppenbarelse, och liksom Vi gav Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande Vår uppenbarelse, och Jesus och Job och Jona och Aron och Salomo, och liksom Vi skänkte David en Skrift fylld av visdom. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

10:75
Därefter lät Vi Moses och Aron bege sig till Farao och hans stormän med Våra tecken; men de var högmodiga människor, ovilliga att göra bot och bättra sig. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Följande koraniska text säger uttryckligen att Aron var en profet:

19:52-53
Vi kallade på honom från berget Sinais högra sida och drog honom intill Oss i en hemlighetsfull gemenskap; och i Vår nåd gav Vi honom [som medhjälpare] hans broder Aron [och kallade honom till] profet. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Enligt följande vers inspirerades Moses mor av Allah när Moses var ett spädbarn:

28:7
Och Vi ingav Moses moder
: "Amma honom, men när du tror att hans liv är i fara, sätt då ut honom i [Nilen]. Oroa dig inte och sörj inte; Vi skall låta honom återvända till dig och Vi skall göra honom till en av [Våra] budbärare!" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Detta visar tydligt att det fanns muslimer när Moses var spädbarn. Koranen säger även att det fanns en muslim i Egypten tillhörande Faraos hov som dock dolde sin tro:

40:26-28
Och Farao sade [till stormännen]: "Låt mig [se till] att Moses dödas; han kan anropa sin Herre [om hjälp]! Jag är rädd att han [annars] förmår oss att anta en ny religion eller stör ordningen i landet och fördärvar sederna." Och Moses sade: "Jag ber min Herre - [Han är också] er Herre - om skydd mot alla som hindras av sitt högmod från att tro på Räkenskapens dag." Då sade en man som tillhörde Faraos hus, som i hemlighet var troende: "Vill ni döda en man därför att han säger 'Gud är min Herre'? Han har ju kommit till er från er Herre med klara bevis! Om han ljuger återfaller hans lögner på honom [själv], och om han talar sanning kommer ni att drabbas av något av det som han varnar er för. Gud vägleder inte sådana som förslösar sin själ genom ständiga lögner. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Det tar inte slut här. Följande koraniska text säger även att några magiker som tillhörde faraos hov var de första muslimerna:

26:41-51
Då trollkarlarna kom, sade de till Farao: "Vi väntar oss minsann en frikostig belöning om det är vi som tar hem segern." [Farao] svarade: "Visst! Och ni skall höra till dem som står mig nära." Moses sade till dem: "Kasta nu vad det är ni vill kasta!" Och de kastade sina rep och sina stavar och sade: "Så sant som all makt ligger hos Farao är det vi som har segrat!" Då kastade Moses sin stav och den slukade synvillorna som de hade framkallat. Och trollkarlarna kastade sig ned på sina ansikten och utropade: "Vi tror nu på världarnas Herre, Moses och Arons Herre!" [Farao] sade: "Tror ni på honom innan jag har gett er tillåtelse? Han måste vara den mästare som har undervisat er i trolldom! Men ni skall få pröva på [min vrede]! Jag svär att jag skall hugga av er motsatt hand och fot till sista man; ja, jag skall korsfästa er utan förskoning!" De svarade: "[Det är för oss] ett mindre ont, eftersom vi återvänder till vår Herre. Vi hoppas få Hans förlåtelse för våra synder, då vi är de första som antar tron." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Vem var den första muslimen?

Team Sverige,
Kontakta oss