answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Vad säger Koranen om Jona egentligen?

Följande koraniska texter säger att Allah inte har sänt en profet till annat folk än sitt eget:

10:74
Sedan, efter honom, sände vi budbärare till deras folk, och de visade dem tydliga bevis. Men de skulle inte komma att tro på något de tidigare förkastat. Således beslöjar vi hjärtat på de som överträder. (Khalifa)

14:4
Vi har inte sänt någon budbärare (för att predika) på annat än sitt folks språk
, för att klargöra saker och ting för dem. GUD vilseleder sedan vem Han vill, och vägleder vem Han vill. Han är Den Allsmäktige, den Visaste. (Khalifa)

30:47
Vi har sänt budbärare före dig till deras folk, med fulländade tecken. Därefter straffade vi de som överträdde. Det är vår plikt att ge seger till de som tror. (Khalifa)

Följande koraniska texter nämner även profeten Jonas historia och verksamhet. Han var en israelit (alt. hebré) och härstammar från Abraham som sändes till assyrier i Ninve för att kalla de till Gud:  

37:139-148
Jonas var en av budbärarna. Han flydde till det lastade skeppet. Han gjorde uppror, och förenade sig således med förlorarna. Därför svalde fisken honom, och han var att klandras. Hade han inte tagit sin tillflykt i meditation (om Gud), skulle han ha stannat i dess buk till Återuppståndelsens Dag. Vi lät honom kastas upp i öknen, utmattad. Vi lät ett träd med ätbar frukt växa för honom. Sedan sände vi honom till hundra tusen, eller fler. De trodde, och vi lät dem njuta av detta livet. (Khalifa)

21:87-88
Och Zan-Noon (Jonas, "den med ett 'N' i sitt namn"), övergav sitt uppdrag i tron om att vi inte kunde kontrollera honom. Till slut bönföll han från mörkret (av den stora fiskens mage): "Det finns ingen annan gud än Du. Prisade vare Du. Jag har begått en stor synd." Vi besvarade honom, och räddade honom från krisen; på så sätt räddar vi de som tror. (Khalifa)

Här följer Ibn Kathirs utläggning av den sistnämnda texten som konstaterar att Jona sändes till Ninve:

Jona

Den här historien är nämnd här och i Sura As-Saffat och Sura Nun. Jona bin Matta, frid vare över honom, var sänd av Allah TILL FOLKET I NINVEH, som var en stad i Mawsil området [i norra Iraq]. Han kallade de till Allah men de avvisade honom och envisades i sin otro. Han lämnade dem i sin ilska och hotade dem med straff efter tre [dagar]. När de insåg att han talade sanning och att en Profet aldrig ljuger, gick dem ut i öknen med sina barn och boskap och flock. De separerade mödrarna från deras barn och sedan bönföll dem Allah och vädjade till Honom, med kameler och deras unga bräkande, kor och deras kalvar råmande och får och deras lamm bräkande, så Allah skonade dem från straffet… [vår översättning] Länk

Ibn Kathir ger oss även Jonas hans fullständiga namn, nämligen Yunus bin Matta (Jona son till Matta). Även Muhammed och Allah säger att Jona var son till Matta:

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 93, Number 630
Berättad av Ibn 'Abbas: Profeten sade att hans Herre sade: "Det passar inte för en slav att säga att han är bättre än Jona (Yunus) bin Matta." [vår översättning] Länk

Den Heliga Bibeln håller med om att Jona var son till Matta (alt. Amittjas):

Jon 1:1-2
Herrens ord kom till Jona, Amittajs son: "Bege dig till Nineve, den stora staden, och håll en straffpredikan. Jag har fått ögonen på ondskan där." (Bibeln 2000)

Den Heliga Bibeln säger vidare att Jona var israelit (alt. hebré) och härstammar från Abraham):

Jon 1:8-9
Då sade de till honom: "Tala om för oss vad du är ute i för ärende! Var kommer du ifrån? Vilket land är du ifrån? Vilket folk tillhör du?" - "Jag är hebré", svarade han, "jag dyrkar Herren, himlens Gud, han som har gjort både hav och land." (Bibeln 2000

Den Heliga Bibeln kallar Abraham för hebré:

1 Mos 14:13
Men en av dem som hade sluppit undan kom och berättade vad som hänt för hebrén Abram, som bodde vid amorén Mamres lund. Mamre och hans bröder Eshkol och Aner var i förbund med Abram. (Bibeln 2000)

Den Heliga Bibeln kallar Jakobs – som även heter Israel (1 Mos 32:28) – söner för hebréer:

1 Mos 43:30-34
Och Josef skyndade ut, eftersom kärleken till brodern överväldigade honom och han var nära att brista i gråt. Han gick in i ett annat rum och grät. Sedan tvättade han ansiktet och gick ut igen. Han behärskade sina känslor och befallde att man skulle sätta fram maten. Man serverade honom för sig och bröderna för sig och egypterna som åt med honom för sig. Egypterna kan nämligen inte äta tillsammans med hebréer, det skulle vara anstötligt för dem. Men bröderna fick sitta mitt emot Josef, i åldersordning från den äldste till den yngste. De såg förundrat på varandra. Josef lät servera dem från sitt bord, och Benjamin fick fem gånger så mycket som de andra. Och de drack sig glada tillsammans med honom. (Bibeln 2000)

Den Heliga Bibeln visar även att Moses och israeliterna i Egypten kallas för hebréer:

2 Mos 2:11
När Mose hade blivit vuxen gick han en dag ut till sina landsmän och såg deras tunga arbete. Då fick han se hur en hebreisk man, en av hans egna landsmän, blev ihjälslagen av en egypter. (Bibeln 2000)

Följande koraniska text säger att Jona är israelit som härstammar från Abraham:

6:83-87
Dessa är Våra argument, som Vi gav Abraham när han tvistade med sina stamfränder. Vi låter den Vi vill växa i visdom, steg för steg. Din Herre är vis [och Han] har kännedom om allt. Och Vi skänkte honom [avkomlingar], Isak och Jakob, som Vi vägledde [liksom] Vi förut väglett Noa. Och bland hans efterkommande var också David och Salomo, Job och Josef, Moses och Aron - så belönar Vi dem som gör det goda och det rätta - och Sakarias och Johannes, Jesus och Elia - alla hörde de till de rättfärdiga - och Ismael och Elisa, JONA och Lot - var och en av dessa har Vi satt högre än alla [övriga] skapade varelser - [dem] och andra bland deras förfäder, deras efterkommande och deras bröder. Vi utvalde dem och ledde dem till en rak väg. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Ibn Sa'd, som är en av de tidigaste muslimska biografiskrivare, förmedlar att Jona är israelit och ättling till Abraham:

"… sedan Jona son till Matta från Jakobs familj, son till Isak son till Abraham…" [vår översättning] (Ibn Sa’d, Al-Tabaqat al-Kabir, vol.1, sid.48, ISBN: 81-7151-127-9)

Men detta i minne frågar vi hur Allah säger att han endast har sänt profeter till deras eget folk när Jona var israelit och invånarna i Ninive var assyrier?

Team Sverige,
Kontakta oss