answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Medling i Islam

Följande koraniska texter säger att förbön inte kommer att ske eller accepteras på domedagen:

2:47-28
Israeliter! Minns Mina välgärningar mot er och hur Jag visade er sådan nåd som Jag inte har visat något annat folk. Och frukta den Dag då ingen kan gottgöra vad en annan har brutit, då alla förböner kommer att avvisas och ingen lösen skall tas emot och ingen hjälp skall ges. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

2:122-123
ISRAELITER! Minns Mina välgärningar mot er och hur Jag visade er sådan välvilja som Jag inte har visat något annat folk. Och tänk på den Dag då ingen kan gottgöra vad en annan har brutit och ingen lösen kommer att tas emot och då alla förböner skall avvisas och ingen hjälp skall ges. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

2:254
TROENDE! Ge av vad Vi har skänkt er för er försörjning innan en Dag kommer då allt köpslående är förbi, då ingen vänskap [består] och inga förböner [tas emot]. De som förnekar sanningen är svåra syndare. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

4:123-124
Här är det inte fråga om vad ni önskar eller vad efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser önskar och hoppas. Den som gör ont skall straffas för detta och han skall varken finna beskyddare eller hjälpare vid sidan av Gud. Men den som gör gott och har tron - man eller kvinna - skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

6:51
Och varna med denna [Skrift] dem som bävar [vid tanken på] att de skall samlas åter till sin Herre utan annan beskyddare än Honom och utan medlare; kanske skall de frukta Gud. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

39:41-44
DET ÄR för människornas skull som Vi har uppenbarat Skriften för dig med sanningen. Och den som låter sig vägledas [vägleds] till nytta för sig själv, och den som går vilse, går inte vilse till skada för någon annan än sig själv. Du har inte satts att vaka över dem. Då [människan] dör tar Gud själen till Sig, men om hon inte skall dö, [tar Han den] då hon sover. Han håller kvar den [själ] vars [bärare] skall dö enligt Hans beslut och Han friger de andra till en [av Honom] fastställd tidpunkt. I detta ligger sannerligen budskap till tänkande människor. Och ändå väljer de åt sig medlare [som de tror har en plats] vid Guds sida! Säg: "[Detta gör ni] fastän de saknar all makt och inte [ens] har förmågan att tänka!"Säg: "All medling är i Guds hand. Han har herraväldet över himlarna och jorden, och ni skall till sist föras åter till Honom." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Se även följande retoriska fråga i Koranen som riktas till Muhammed:

39:19
[Kan den ledas på rätt väg] som Gud har dömt med Sitt oåterkalleliga beslut? Kan du (Muhammad) rädda den som [redan] är helveteslågornas [rov]? (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Koranen säger alltså indirekt att inte heller Muhammed kommer att kunna fungera som medlare.

Det framgår alltså väldigt tydligt att förbön inte kommer att ske eller accepteras på domedagen. Detta konstateras ytterligare i följande ahadith:

Sahih Bukhari
Volume 2, Book 24, Number 485
Berättad av Abu Huraira: Profeten sade, "(På Återuppståndelse Dagen) kommer kameler komma till deras ägare i bästa skick som de har haft (i den här världen) och om inte han har betalat Zakat för dem (i den här världen) då skulle de trampa på honom med deras fötter; och liknande, får kommer att komma till deras ägare i bästa skick som de har haft (i den här världen) och om inte han har betalat Zakat för dem, då kommer de att trampa på honom med deras hovar och stånga honom med deras horn." Profeten fortsatte, "En av deras rättigheter är att de skall mjölkas medan vatten hölls framför dem." Profeten fortsatte, "Jag vill inte att någon av er kommer till mig på Återuppståndelse Dagen bärande ett får på nacken, det vore bräkande. En sådan person (kommer) att säga, 'O Muhammed! (vänligen medla för mig)' Jag kommer att säga till honom, 'Jag kan inte hjälpa dig för att jag har meddelat Allah meddelade till dig. På samma sätt, vill jag inte att någon av er kommer till mig bärande en kamel på halsen grymtande. En sådan person (kommer) att säga, 'O Muhammad! (vänligen medla för mig)' Jag kommer att säga till honom, 'Jag kan inte hjälpa dig för att jag har meddelat Allahs bud till dig.'" [vår översättning] Länk

Sahih Bukhari
Volume 4, Book 51, Number 16
Berättad av Abu Huraira: När Allah uppenbarade versen: "Varna dina närmaste släktingar", Allahs Apostel gick upp och sade, "O Quraish (eller liknande ord)! Köp (dvs. rädda) er själva (från Helvetes eld) men jag kan inte rädda dig från Allahs Straff; O Bani Abd Manaf! Jag kan inte rädda dig från Allahs Straff, O Safiya, faster till Allahs Profet! Jag kan inte rädda dig från Allahs Straff; O Fatima dotter till Muhammed! Fråga mig någonting om min förmögenhet men jag kan inte rädda dig från Allahs Straff." [vår översättning] Länk

Sahih Bukhari
Volume 3, Book 48, Number 852
Berättad av Um Al-Ala: När Ansar drog lott om vilka av emigranterna som skulle bo med vilka av Ansar, kom Uthman bin Mazun upp (att vara deras lott). Um Al-Ala fortsatte: "Uthman stannade hos oss och vi ammade honom men när han blev sjuk dog han. Vi lindrade in honom i hans kläder och Allahs Apostel kom till vårt hus och jag sade, (talande med den döde Uthman), ’O Abu As-Sa’ib! Må Allah bli barmhärtig mot dig. Jag vittnar om att Allah har välsignat dig. 'Profeten sade till mig, "Hur vet du att Allah har välsignat honom?" Jag svarade, 'Jag vet inte, O Allahs Apostel! Må mina föräldrar offras för dig.' Allahs Apostel sade, 'Angående Uthman, vid Allah så dog han och jag önskar honom verkligen gott men vid Allah fastän jag är Allahs Apostel så vet jag inte vad som kommer hände med honom… [vår översättning] Länk

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 87, Number 145
Berättad av Kharija bin Zaid bin Thabit: Um Al-'Ala en Ansari kvinna som hade gett löftet om lojalitet till Allahs Apostel sade, "Uthman bin Maz'un blev vår lott när Ansar drog lott om delningen av emigranterna (att bo) sinsemellan, Han blev sjuk och vi tog hand om honom (ammade) tills han dog. Sedan lindrade vi in honom i hans kläder. Allahs Apostel kom till oss, jag (vände mig till den döde) och sade, "Må Allahs barmhärtighet vara över dig, O Aba As-Saib! Jag vittnar om att Allah har ärat dig." Profeten sade, 'Hur vet du det?' Jag svarade, 'Jag vet inte, vid Allah.' Han sade, 'När det gäller honom, döden har kommit till honom och jag önskar honom all godhet från Allah. Vid Allah, trots att jag är Allahs Apostel, vet jag varken vad som kommer att ske mig eller dig… [vår översättning] Länk

I de ovannämnda ahadith säger Muhammed att han inte kommer eller kan fungera som medlare på domedagen. Notera även att Muhammed, i den sistnämnda traditionen, säger att han inte vet vad som kommer att hända med honom.

Samtidigt säger andra koraniska texter att förböner kommer att ske och accepteras på domedagen:

2:255
GUD - det finns ingen gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare. Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd? Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter. Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden. Att värna och bevara dem är för Honom ingen börda. Han är den Höge, den Härlige. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

10:3
ER HERRE är helt visst Gud, som har skapat himlarna och jorden under sex dagar och som tronar [över Sitt verk] i Sin allmakts härlighet och styr skapelsens ordning. Ingen kan tala [inför Honom] till förmån för en annan utan Hans tillåtelse. Detta är Gud, er Herre. Honom [ensam] skall ni tillbe! Vill ni inte tänka över [detta] (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

19:85-87
Den Dag då Vi samlar de gudfruktiga inför den Nåderike i en ärofull församling och låter de obotfärdiga syndarna drivas ned i helvetet, såsom boskapen drivs till vattningsstället; [den Dagen] skall ingen kunna tala till förmån för en annan än den som har slutit förbund med den Nåderike. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

20:109
Den Dagen skall ingen förbön vara till nytta utom från den som fått den Nåderikes tillstånd och vars ord Han har godkänt. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Enligt följande ahadith kommer Mohammed att fungera som en medlare och hans förböner kommer att accepteras:

Sahih Bukhari
Volume 2, Book 24, Number 553
Berättad av 'Abdulla bin 'Umar: Profeten sade, "En man frågar ständigt andra om någonting tills han kommer på Återuppståndelse Dagen utan något kött på hans ansikte." Profeten fortsatte, "På Återuppståndelse Dagen, kommer Solen komma nära (folket) till en sådan omfattning att svetten kommer att nå upp till mitten av öronen, så när alla folk är i det stadiet kommer de att fråga Adam om hjälp och sedan Moses och sedan Muhammed (f.v.ö.h.)" Berättaren fortsatte, "Muhammed kommer att medla med Allah för att döma bland folken. Han kommer att fortsätta tills han innehar ringen till dörren (till Paradiset) och sedan kommer Allah höja honom till Maqam Mahmud (rätten att medla, osv.). Och alla folken i samlingen kommer att prisa Allah." [vår översättning] Länk

Sahih Muslim
Book 30, Number 5655
Abu Huraira rapporterade att Allahs Budbärare (må frid vara över honom) sade: Jag skall vara mest framstående bland Adams avkomma på Återuppståndelse Dagen och jag kommer att vara första medlaren och den första som medlingen accepteras (av Allah). [vår översättning] Länk

Enligt följande hadith kommer Muhammeds medling att hjälpa folk ur helvetet:

Sahih Bukhari
Volume 8, Book 76, Number 571
Berättad av Imram bin Husain: Profeten sade, "Några personer kommer att tas ut från Elden genom Muhammeds medling de kommer att gå in i Paradiset och kommer att bli kallade Al-Jahannamiyin (Helvetes folket)." [vår översättning] Länk

Följande hadith säger även att profeter, änglar och muslimer kommer att medla:

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 93, Number 532s
… 'Sannerligen! Allah felar inte ens vad gäller vikten av en atom (eller den minsta myran) men om det är något gott (gjort) fördubblar Han det.' (4.40) Profeten fortsatte, "Sedan kommer att profeterna och Änglarna och de troende att medla… [vår översättning] Länk

Detta visar att medling kommer att se och accepteras.

Team Sverige,
Kontakta oss