answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Vem var aposteln Paulus enligt Islam?

Apostel Paulus är en välkänd och betydelsefull person för Kristendomen. Han var aktiv i den tidiga Kyrkan och predikade Evangeliet för hedningarna. Han har även författat många brev som utgör en stor del av Nya Testamentet. I hans brev finner vi tydliga deklarationer av central Kristen tro, bland annat att Herren Jesus död på korset ger mänskligheten frälsning:

Rom 3:20-28
Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd. Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om - en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer för dem som tror. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han förut hade lämnat synderna ostraffade, under uppskovets tid. I vår egen tid ville han visa sin rättfärdighet: att han är rättfärdig och gör den rättfärdig som tror på Jesus. Vad blir då kvar av vår stolthet? Ingenting. Vilken lag säger det, gärningarnas? Nej, trons lag. Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar. (Se även 1 Kor 15:1-5; Gal 2:19-21; Ef 2:4-9; Kol 1:13-14; 1 Thess 5:8-10; 1 Tim 2:5-7; Tit 2:11-14)

Apostel Paulus skriver även klart och tydligt att Herren Jesus är Gud:

Rom 9:3-5
Jag skulle önska att jag själv fördömdes och skildes från Kristus om det kunde hjälpa mina bröder och stamfränder. De är ju israeliterna, som har fått söners rätt, härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, de har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa, han som är över allting, Gud, välsignad i evighet, amen. (Se även: Kol 1:15-17, 19; Fil 2:5-11; 1 Tim 1:15-17; Tit 1:1-4; Tit 2:11-13; Heb 1:1-3, 8)

Somliga muslimer hävdar att denne apostel Paulus är en falsk budbärare som förvanskade Herren Jesus Kristus sanna budskap. Detta är inte sant då Herren Jesus Själv förkunnade samma budskap, nämligen att Hans lidelse och död ger mänskligheten frälsning:

Matt 26:26-29
Medan de åt tog Jesus ett bröd, och efter att ha läst tackbönen bröt han det, gav åt sina lärjungar och sade: "Tag och ät, detta är min kropp." Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: "Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger förrän den dag då jag dricker det nya vinet med er i min faders rike." (Se även: Mark 10:42-45; Luk 24:44-49; Joh 6:30-40)

Herren Jesus gjorde vidare tydliga anspråk på att vara Gud:

Mark 2:1-7
Några dagar senare kom han tillbaka till Kafarnaum och det blev känt att han var hemma. Det samlades så mycket folk att inte ens platsen utanför dörren räckte till längre, och han förkunnade ordet för dem. Då kom de dit med en lam som bars av fyra män. Eftersom de inte kunde komma fram till Jesus i trängseln bröt de upp taket ovanför honom och firade ner bädden med den lame genom öppningen. När Jesus såg deras tro sade han till den lame: "Mitt barn, dina synder är förlåtna." Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte för sig själva: "Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?"

Joh 20:26-29
En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid åt er alla." Därefter sade han till Tomas: "Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!" Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror."

Faktum är att Koranen och islamistiska källor identifierar aposteln Paulus som en sann Guds budbärare (rasul), vilket vi ska påvisa i denna artikel. Vi börjar med att läsa följande koraniska text som säger att Allah sände två budbärare till ett samhälle och bestyrkte de sedan med en tredje:

36:13-17
Citera för dem exemplet på människorna i ett samhälle som mottog budbärarna. När Vi sände TVÅ BUDBÄRARE till dem, trodde de inte. VI BESTYRKTE DEM DÅ AV EN TREDJE. De sa, "VI ÄR GUDS BUDBÄRARE till er." De sa, "Ni är bara människor som vi. Den Nådigaste har inte skickat ner någonting. Ni är lögnare." De sa, "Vår Herre vet att vi sänts till er. "Vår enda uppgift är att förmedla budskapet." (Khalifa)

Nedan följer den autentiske islamistiske exegeten Ibn Kathirs utläggning på ovannämnda text som redogör för traditioner från de första muslimerna som svarar på vem dessa budbärare var:

… (När vi sände två Budbärare till de, förnekade de båda;) betyder, de betvivla de hastigt.

(Så vi bestyrkte de med en tredje,) betyder, 'Vi stöttade och stärkte de med en tredje Budbärare.' Ibn Jurayj berättad från Wahb bin Sulayman, från Shu'ayb Al-Jaba'i, "Namnen på de första två Budbärarna var Simon och Johannes, och namnet på den tredje var PAULUS, och staden var Antiokia…" [vår översättning] Länk

Ibn Kathir åkallar tidiga muslimer som säger att de två första budbärarna var Simon Petrus och Johannes Evangelisten. Den tredje budbäraren identifieras som apostel Paulus!

Ibn Ishaq, som var den första islamistiska biografiskrivaren (död 773 e.Kr.), rapporterar följande i sitt verk:  

"Yazid b. Abu Habib al-Misri berättade till mig att han funnit ett dokument som var en minneslista (T. namn) på de som aposteln (Muhammed) sände till, Arabiska och icke Arabiska, länder och kungar och vad han sade till sina kompanjoner när han sände de. Jag skickade den till Muhammad b. Shihab al-Zuhri (T. med en av hans trovärdiga landsman) och han erkände den. Den innehöll det uttalandet att aposteln gick till sina kompanjoner och sade, 'Gud har sänt mig (Muhammed) till alla män, så ta ett meddelande från mig, må Gud vara er barmhärtig. Dra er inte tillbaka från mig såsom lärjungarna drog sig tillbaka från Jesus Marias son.' De frågade hur de drog sig tillbaka och han sade, 'Han kallade de till ett uppdrag som liknar det som jag har kallat er till. De som fick gå en kort resa var nöjda och accepterade. De som hade en lång resa innan var missnöjda och vägrade att gå, och Jesus klagade på de till Gud. (T. Från den natten) kunde var och en av dem tala språket tillhörande det folk de sändes till.' (T. Jesus sade, 'Detta är en sak som Gud har bestämt att ni ska göra, så gör'.)

De som Jesus Marias son sände, både lärjungar och de som kom efter de, ut i landet var: Lärjungen Petrus och PAULUS med honom, (Paulus tillhörde efterföljare och var inte en lärjunge) till Rom. Andreas och Matteus till kannibalernas land; Tomas till Babels land, vilket är landet i öst; Filippos till Karthago och Afrika; Johannes till Efesos staden av de unga männen i grottan; Jakob till Jerusalem som är Aelia, helgedomens stad; Bartolomaios till Arabien som är land av Hijaz; Simon till Berbernas land; Juda som inte var en av lärjungarna infördes istället för Judas." [vår översättning] (Ibn Ishaq, Sirat Rasul Allah, sid.653, ISBN: 0-19-636033-1) 

Ibn Ishaq förmedlar att Muhammed själv erkänner att apostel Paulus var en sann budbärare som Herren Jesus sände till Rom tillsammans med lärjungen Petrus!

Ovannämnda data, och dess följder, kan sammanfattas enligt följande:

  • Koranen, de tidiga muslimerna och Muhammed erkänner att apostel Paulus är en sann Guds budbärare.
    • Om muslimer förnekar att Paulus är än sann budbärare, då har de förnekat och motsatt sig Islam.
  • Nya Testamentet (med alla Paulinska brev) fanns redan kanoniserad, tillgänglig och utspridd under 600-talet e.Kr., vilken även är identiska med Nya Testamentet som vi har tillgång till idag.   
    • Givet att Paulus är en sann Guds budbärare, påvisar att hans skrifter också är sanna och autentiska. Om muslimer förnekar Paulus skrifter, då har de förnekat och motsatt sig Islam.
  • Paulus förmedlade att Herren Jesus är Gud som korsfästes för att frälsa mänskligheten.
    • Muslimer har därmed hamnat i ett allvarligt dilemma. Å ena sidan måste muslimer erkänna och tro på Paulus och hans skrifter, men å andra sida motsäger Islam Paulus!

Team Sverige,
Kontakta oss