answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Var det 24 000 israeliter som dog i Shittim (4 Mos 25:1, 9) eller var det bara 23 000 israeliter som dog (1 Kor 10:8)?

Låt oss läsa texterna ifråga:

4 Mos 25:1-9
Israeliterna slog sig ner i Shittim
. Där började folket hora med de moabitiska kvinnorna, som bjöd in dem till sin guds offermåltider. Folket åt med dem och tillbad deras gud. Att israeliterna gav sig i lag med Baal-Pegor väckte Herrens vrede, och han sade till Mose: "Grip ledarna för folket och häng upp dem under bar himmel inför Herren. Då skall Herrens glödande vrede vända sig från israeliterna." Och Mose befallde Israels domare: "Döda dem av era män som har gett sig i lag med Baal-Pegor!" En israelitisk man kom in bland sina landsmän med sin midjanitiska kvinna mitt framför Mose och hela den israelitiska menigheten, som stod gråtande vid uppenbarelsetältets ingång. När Pinechas, son till Elasar, son till prästen Aron, såg detta steg han fram ur menigheten, tog ett spjut och följde efter den israelitiske mannen in i sovkammaren. Där stack han spjutet genom de båda, israeliten och kvinnan. Då upphörde den hemsökelse som härjade bland israeliterna och som hade krävt 24 000 människors liv. (Bibeln 2000)

1 Kor 10:1-9
Jag vill att ni skall ha kunskap om detta, bröder: våra fäder hade alla molnet över sig och gick alla genom havet. Alla blev de döpta i molnet och i havet till gemenskap med Mose. Alla åt de samma andliga mat, och alla drack de samma andliga dryck, de drack ur en andlig klippa som följde dem, och den klippan var Kristus. Men de flesta av dem fann inte nåd inför Gud utan blev liggande döda i öknen. Allt detta är exempel som säger oss att vi inte skall ha begär till det onda, som de hade. Bli inte avgudadyrkare som många av dem blev. OM DEM STÅR DET I SKRIFTEN: Folket slog sig ner för att äta och dricka och steg sedan upp och förlustade sig. Låt oss inte heller begå otukt som många av dem gjorde; så dödades också 23 000 på en enda dag. Och låt oss inte sätta Herren på prov som många av dem gjorde; de föll offer för ormar.

Kontexten till 1 Kor 10:8 visar att apostel Paulus inte skriver om händelsen i Shittim, utan han skriver om hädelsen som ägde rum i Sinai öknen. Då israeliterna en guldkalv, tillbad den och var därmed otrogna mot Herren. Notera även att apostel Paulus i vers 7 citerar från 2 Mos 32, vilket påvisar att han syftade på denna händelse och inte händelsen i 4 Mos 25:

2 Mos 32:1-6
När folket såg att det dröjde innan Mose kom ner från berget samlades de kring Aron och sade till honom: "Gör oss en gud som kan gå framför oss! Vi vet inte vart den där Mose har tagit vägen, han som förde oss ut ur Egypten." Aron svarade dem: "Ta guldringarna ur öronen på era hustrur, era söner och era döttrar och kom hit med dem!" Då tog alla av sig guldringarna som de hade i öronen och lämnade dem till Aron. Han tog emot guldet av dem och knöt in det i en kappa. Sedan gjorde han en gjuten tjurkalv av guldet. Då ropade de: "Detta, Israel, är din Gud, som har fört dig ut ur Egypten." När Aron såg vad som skedde reste han ett altare framför kalven och lät kungöra: "I morgon firas en högtid till Herrens ära!" Tidigt nästa morgon offrade de brännoffer och frambar gemenskapsoffer, och folket slog sig ner för att äta och dricka och började sedan förlusta sig. (Bibeln 2000)

Somliga kanske påpekar att2 Mos 32:28 säger att bara 3 000 personer dödades, vilket är en tydlig motsägelse:

2 Mos 32:27-28
Han sade till dem: "Så säger Herren, Israels Gud: Spänn på er SVÄRDEN och gå fram och tillbaka genom lägret från port till port och hugg ner bröder, vänner och grannar." Leviterna gjorde som Mose hade sagt, och den dagen föll omkring 3 000 män av folket. (Bibeln 2000)

Notera dock att de 3 000 dödade refererar till de som dödades med svärd. Men om vi läser vidare ser vi följande:

2 Mos 32:30-35
Nästa dag sade Mose till folket: "Ni har begått en svår synd. Nu skall jag gå upp till Herren och försöka vinna försoning för er synd." Och Mose gick tillbaka till Herren och sade: "Detta folk har begått en svår synd, de har gjort sig en gud av guld. Om du ändå ville förlåta deras synd! Utplåna annars mitt namn ur din bok!" Herren svarade Mose: "Den som har syndat mot mig skall jag utplåna ur min bok. Gå nu och led folket dit jag har sagt dig! Min ängel skall gå framför dig. Men den dag kommer då jag skall gå till rätta med dem för deras synd." Så STRAFFADE HERREN FOLKET för att de hade gjort kalven, den som Aron gjorde. (Bibeln 2000)

Det är denna händelse som apostel Paulus refererade till i 1 Kor 10:8.

Team Sverige,
Kontakta oss