answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Gick Jesus till paradiset under samma dag som korsfästelsen (Luk 23:43) eller två dagar senare (Joh 20:17)?

Låt oss böja med att läsa Lukas och klargöra textens innebörd:

Luk 23:39-43
Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss." Men då tillrättavisade honom den andre: "Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike." Jesus svarade: "Sannerligen, REDAN IDAG skall du vara med mig i paradiset." (Bibeln 2000)

Herren Jesus säger till rövaren, som hade erkänt Herren Jesus och omvänt sig, att han ska vara i paradiset med Honom redan idag.

Enligt Strongs lexikon är det grekiska ordet för paradiset följande:

G3857 - paradeisos
Of Oriental origin (compare [H6508]); a park, that is, (specifically) an Eden (place of future happiness, “paradise”): - paradise. Länk

Ordet "paradeisos" används tre gånger i Nya Testamentet. Första gången i Lukas och sedan två gånger i följandetexter:

2 Kor 12:1-4
Jag [Paulus] är tvungen att skryta, visserligen till ingen nytta, men jag kommer nu till syner och uppenbarelser från Herren. Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan - om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det - han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. Och jag vet att den mannen - om med kroppen eller utan, det vet bara Gud - blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala. (Bibeln 2000)

Upp 2:7
Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis. (Bibeln 2000)

Paradiset är en plats som är utanför den jordiska tidsrymden. Herren Jesus säger till rövaren att han ska vara utanför den jordiska tidsrymden redan idag.

Med detta i minna kan vi läsa vad Johannes skriver och se efter om det finns någon motsägelse:

Joh 20:11-18
Men Maria stod och grät utanför graven. Gråtande lutade hon sig in och fick då se två änglar i vita kläder sitta där Jesu kropp hade legat, en vid huvudet och en vid fötterna. Och de sade till henne: "Varför gråter du, kvinna?" Hon svarade: "De har flyttat bort min herre, och jag vet inte var de har lagt honom." När hon hade sagt det vände hon sig om och såg Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han. Jesus sade till henne: "Varför gråter du, kvinna? Vem letar du efter?" Hon trodde att det var trädgårdsvakten och svarade: "Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom." Jesus sade till henne: "Maria." Hon vände sig om och sade till honom: "Rabbouni!" (det är hebreiska och betyder mästare). Jesus sade: "RÖR INTE VID MIG, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." Maria från Magdala gick då till lärjungarna och talade om för dem att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne. (Bibeln 2000)

I ovannämnda text läser vi att Herren Jesus möter Maria från Magdala efter Hans uppståndelse och säger att Han ska stiga upp till Fadern. Notera att Herren Jesus säger att Maria inte ska röra Hans kropp för att den inte har uppstått än eller lämnat den jordiska tidsrymden. Joh 20:17 pratar om Herren Jesus kroppsliga uppstigande till Fadern. Detta betyder dock inte att Herren Jesus i Sin Ande inte lämnade den jordiska tidsrymden och gick till Fadern innan dess, vilket Lukas nämner i 23:43. Faktum är att Lukas fortsätter med att skriva att Herren Jesus gjorde det, nämligen lämnade den jordiska tidsrymden i Sin Ande:

Luk 23:44-46
Det var nu kring sjätte timmen. Då blev det mörkt över hela jorden ända till nionde timmen, det var solen som förmörkades. Förhänget i templet brast mitt itu. Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag MIN ANDE." När han sagt detta slutade han att andas. (Bibeln 2000)

Se även vad Johannes skriver:

Joh 19:30
När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade SIN ANDE. (Bibeln 2000)

Herren Jesus lämnade Sin Ande i Faderns händer, vilket innebär att Han återgick till Fadern och lämnade den jordiska tidsrymden. Det är i detta tillstånd som rövaren kommer att vara tillsammans med Herren Jesus, nämligen utanför den jordiska tidsrymden och i Faderns händer.

Team Sverige,
Kontakta oss