answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Vad var Jesus sista ord på korset?

Lukas text säger:

Luk 23:44-46
Det var nu kring sjätte timmen. Då blev det mörkt över hela jorden ända till nionde timmen, det var solen som förmörkades. Förhänget i templet brast mitt itu. Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas. (Bibeln 2000)

Johannes text säger:

Joh 19:28
Jesus visste att nu var allt fullbordat, och för att skriftordet skulle uppfyllas sade han: "Jag är törstig." Där stod ett kärl som var fyllt med surt vin. De satte därför en svamp som doppats i det sura vinet på en isopstjälk och förde den till hans mun. När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande. (Bibeln 2000)

Till att börja med är de olika Evangelierna skrivna, av olika personer som redogör för Herren Jesus liv och verksamhet, ur olika perspektiv. Evangelierna är inte identiska och därför förekommer det ibland skillnader mellan de. Detta betyder dock inte att Evangelierna motsäger varandra, utan de kompletterar varandra och måste därför harmoniseras. Med detta i minne förstår vi att Herren Jesus sa både "Fader, i dina händer lämnar jag min ande" och "Det är fullbordat".

Notera vidare följande text från Johannes 19:e kapitel:

Joh 19:25-27
Men vid Jesu kors stod hans mor och hennes syster, Maria som var gift med Klopas och Maria från Magdala. När Jesus såg sin mor och bredvid henne den lärjunge som han älskade sade han till sin mor: "Kvinna, där är din son." Sedan sade han till lärjungen: "Där är din mor." Från den stunden hade hon sitt hem hos lärjungen. (Bibeln 2000)

I ovannämnda text tilltalas Johannes och Jungfru Maria personligen av Herren Jesus. Detta betyder att Johannes upplevde något som det övriga folket, som var på plats, inte hörde.

Lukas återberättar istället vad Herren Jesus hade sagt med hög röst, vilket folket kunde höra:

Luk 23:46
Och Jesus ropade med HÖG röst
: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas. (Bibeln 2000)

Lukas rapporterar alltså något som alla hörde. Johannes däremot ger oss en personlig detalj som Herren Jesus gav honom efter att Han hade ropat med hög röst.

Team Sverige,
Kontakta oss