answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Är Jesus vittnesbörd inte giltig (Joh 5:31) eller giltigt (Joh 8:14) när han vittnar om sig själv?

Låt oss läsa texterna ifråga:

Joh 5:31
Om jag själv vittnar om mig är mitt vittnesbörd inte giltigt. (Bibeln 2000)

Joh 8:14
Jesus svarade: Även om jag vittnar om mig själv är mitt vittnesbörd giltigt. Jag vet varifrån jag kommer och vart jag går. Men ni vet inte varifrån jag kommer eller vart jag går. (Bibeln 2000)

Detta är en självklar motsägelse om man ignorerar kontexten. I vilket sammanhang sa Herren Jesus detta? Varför sa Han detta? Vad menade Han med detta?

I Joh 5 säger Herren Jesus att Han inte kan hävda att Han är Kristus utan att först bevisa det från Gamla Testamentet som kommer från Gud. Gamla Testamentet förutsade nämligen vilka karaktäristiska Kristus skulle äga och tillkännagav Kristus verksamhet. Herren Jesus säger att Han måste uppfylla dessa kriterier innan han kan hävda att Han är Kristus, vilket Han gjorde. Herren Jesus säger även att Johannes Döparens verksamhet vittnar om att Herren Jesus är Kristus. Här är Joh 5:31 i sin kontext:

Joh 5:31-40
Om jag själv vittnar om mig är mitt vittnesbörd inte giltigt. Men det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är giltigt. Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen. Jag vill inte ha något vittnesbörd om mig från någon människa, men jag säger detta för att ni skall bli räddade. Johannes var en lampa som brann och lyste, och en kort tid hänfördes ni av hans ljus. Men jag har fått ett starkare vittnesbörd än det Johannes gav. Ty de verk som Fadern har gett mig i uppdrag att fullborda, just de som jag utför, vittnar om att Fadern har sänt mig. Och Fadern som har sänt mig har själv vittnat om mig. Men ni har aldrig hört hans röst eller sett hans gestalt, och ni har inte behållit hans ord, eftersom ni inte tror på honom som han har sänt. Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv. (Bibeln 2000)

Joh 8 utspelar sig i en helt annan historisk situation. Herren Jesus hade redan i tidigare möten med judarna påvisat att Han var Kristus, genom att uppfylla Gamla Testamentets profetior och genom Johannes Döparens verksamhet och vittnesbörd. Även i detta möte citerar Herren Jesus från Gamla Testamentet för att visar att Han är Kristus:

Joh 8:12
Sedan talade Jesus till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." (Bibeln 2000)

Jämför detta med:

Jes 9:2, 6
Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram... Ty ett barn har fötts, en SON är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. (Bibeln 2000)

Men judarna säger att Hans vittnesbörd inte är giltig och Herren Jesus svarar att Hans vittnesbörd visst är giltig:

Joh 8:13-14
Fariseerna sade då:
Du vittnar om dig själv, ditt vittnesbörd är inte giltigt. Jesus svarade: Även om jag vittnar om mig själv är mitt vittnesbörd giltigt. Jag vet varifrån jag kommer och vart jag går. Men ni vet inte varifrån jag kommer eller vart jag går. (Bibeln 2000)

En närmare titt på texten visar att de skriftlärda åkallade 5 Mos 19 för att söka bestyrka sitt resonemang att Herren Jesus vittnesbörd inte är gilltig. Här följer versen som de åkallar:

5 Mos 19:15
Ett enda vittne är inte nog för att fälla någon för brott eller förseelser, vilken synd det än gäller. För att en sak skall avgöras måste två eller tre personer vittna. (Bibeln 2000)

Notera dock att de skriftlärda missrepresenterar versen de citerar. De får den att mena att Herren Jesus vittnesbörd inte är giltig, vilket versen inte alls säger. Versen säger att en sak inte kan avgöras med bara ett vittne, utan det måste finnas fler personer som vittnar. Men självklart är en persons vittnesbörd giltig.

Herren Jesus kan vittnar om att Han är Kristus (Joh 8:14) men Han måste ha vittnen (Joh 5:31) för att påvisa Sin sak, vilket Han också hade. Gud Fadern och alla de profetior om Kristus som Herren Jesus uppfyllde vittnade om Honom och även Johannes Döparens vittnade att Herren Jesus är Kristus.

Team Sverige,
Kontakta oss