answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Var Johannes Döparen Elia (Matt 11:14, 17:10-13) som skulle komma eller inte (Joh 1:19-21)?

I följande texter säger Herren Jesus att Johannes Döparen är den Elia som skulle komma:

Matt 11:13-14
Ty alla profeterna och lagen har profeterat fram till Johannes, och om ni vill ta emot det - han är den Elia som skulle komma. Lyssna, du som har öron! (Folkbibeln)

Matt 17:10-13
Lärjungarna frågade honom: "Varför säger då de skriftlärda att Elia först måste komma? Han svarade: "Elia skall komma och återupprätta allt. Men jag säger er: Elia har redan kommit, och de kände inte igen honom utan gjorde med honom alldeles som de ville. På samma sätt skall också Människosonen få lida genom dem." Då förstod lärjungarna att han hade talat till dem om Johannes Döparen. (Folkbibeln)

I följande text säger Johannes Döparen att han inte är Elia:

Joh 1:19-22
Detta är Johannes vittnesbörd, när judarna hade sänt till honom präster och leviter från Jerusalem för att fråga honom vem han var. Han bekände och förnekade inte sanningen. Han bekände: "Jag är inte Messias." De frågade honom: "Vad är du då? Är du Elia?" Han sade: "Nej, det är jag inte." "Är du Profeten? Då sade de till honom: "Vem är du då? Vi måste ge ett svar till dem som har sänt oss. Vad säger du om dig själv?" (Folkbibeln)

För det första säger Gamla Testamentet att Herren Gud ska sända en budbärare innan Han Själv kommer till jorden:

Jes 40:3-5
En röst ropar i öknen: "Bered väg för HERREN
, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud. Varje dal skall höjas, alla berg och höjder sänkas. Ojämn mark skall jämnas, kuperat land bli slät mark. HERRENS härlighet skall uppenbaras, alla människor skall tillsammans se den. Ty HERRENS mun har talat." (Folkbibeln)

Mal 3:1
Se, jag skall sända min BUDBÄRARE och han skall bereda vägen FÖR MIG.
Och den Herre som ni söker skall plötsligt komma till sitt tempel, förbundets ängel som ni längtar efter. Se, han kommer, säger HERREN Sebaot. (Folkbibeln)

I Nya Testamentet läser vi att detta går i uppfyllelse. Vår Gud Jesus Kristus kom till jorden och sände en budbärare, nämligen Johannes Döparen, för att bereda vägen för Honom:

Matt 1:1-3
Vid den tiden trädde Johannes Döparen fram och predikade i Judeens öken och sade: "Omvänd er, ty himmelriket är nära." Om honom heter det hos profeten Jesaja: En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom! (Folkbibeln)

Joh 1:22-23
Då sade de till honom: "Vem är du då? Vi måste ge ett svar till dem som har sänt oss. Vad säger du om dig själv?" Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!" (Folkbibeln)

Johannes Döparen beredde vägen för Herren Jesus, vår Gud och Frälsare:  

Joh 1:1-9, 14-17
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud
. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. En man trädde fram, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset. Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen… Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig." Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom JESUS KRISTUS. (Folkbibeln)

Johannes Döparen är alltså den som enligt Gamla Testamentet skulle bana väg för Herren Gud. Även följande text från Gamla Testamentet säger att Herren Gud ska sända en budbärare innan Han kommer:

Mal 4:5-6
Se, jag skall sända till er profeten Elia
, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning. (Folkbibeln)

Men notera att denna text säger att Herren Gud ska sända profeten Elia. Detta ledde till att somlig skriftlärda trodde att profeten Elia själv, som levde cirka 900 år tidigare, skulle stiga ner från Herren Gud och bana väg för Honom. Johannes Döparen förnekar detta och förmedlar därmed att han inte är den Elia som levde cirka 900 tidigare:

Joh 1:21
De frågade honom: "Vad är du då? Är du Elia?" Han sade: "Nej, det är jag inte." "Är du Profeten? (Folkbibeln)

Låt oss med detta i minne förklara varför Herren Jesus säger att Johannes Döparen var den Eli som skulle komma (Matt 11:14, 17:10-13).

Herren Jesus menade inte att Johannes Döparen var personen Elia, i bokstavlig mening. Utan Herren Jesus menade att Johannes Döparens verksamhet skulle var identisk med Elias verksamhet och därför drar Herren Jesus denna parallell mellan dem. Detta belyses fram i följande text från Lukas Evangelium som återger historian om Sakarias möte med Ängeln Gabriel, som förkunnade Johannes Döparens födelse:

Luk 1:5-17
På den tiden då Herodes var kung i Judeen fanns det i Abias prästavdelning en präst som hette Sakarias. Hans hustru var av Arons släkt och hette Elisabet. De var båda rättfärdiga inför Gud och levde oförvitligt efter alla Herrens bud och föreskrifter. Men de hade inga barn eftersom Elisabet var ofruktsam, och båda var till låren. En gång när turen kom till Sakarias avdelning och han fullgjorde sin prästtjänst inför Gud, fick han vid den sedvanliga lottningen uppdraget att gå in i Herrens tempel och tända rökelseoffret. Allt folket stod utanför och bad medan rökelseoffret bars fram. Då visade sig för honom en Herrens ängel, som stod till höger om rökelsealtaret. Sakarias blev förskräckt vid denna syn, och fruktan kom över honom. Men ängeln sade till honom: "Frukta inte, Sakarias. Din bön har blivit hörd. Din hustru Elisabet skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Johannes. Du skall få fröjda dig och jubla, och många kommer att glädja sig över hans födelse. Ty han skall bli stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han inte dricka, och redan i moderlivet skall han bli uppfylld av den helige Ande. Och många av Israels barn skall han omvända till Herren, deras Gud. Han skall gå framför honom i ELIAS ANDE OCH KRAFT, för att vända fädernas hjärtan till barnen och omvända de olydiga till ett rättfärdigt sinnelag och så skaffa åt Herren ett folk som är berett." (Folkbibeln)

Johannes Döparen skulle alltså gå före Herren Jesus i Elias ande och kraft, vilket betyder att Johannes verksamhet skulle vara identisk med Elias verksamhet. Elia verkade under en tid då människor hade avvikit från Herren och han lyckades vände de tillbaka. På samma sätt lyckades Johannes Döparen vända tillbaka många som hade avvikit från Herren:

Mar 1:4-5
Johannes Döparen trädde fram i öknen och förkunnade omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Och hela Judeen och alla Jerusalems invånare kom ut till honom och bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan. (Folkbibeln)

Team Sverige,
Kontakta oss