answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kände Johannes Döparen Jesus (Joh 1:34) eller inte (Matt 11:2) efter dopet?

Vi rekommenderas att du först läser svaret på föregående fråga.  

Här följer texten från Johannes Evangelium:

Joh 1:32-34
Och Johannes vittnade och sade: "Jag har sett Anden komma ner från himlen som en duva och stanna över honom. Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa med vatten sade till mig: 'Den som du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper med helig ande.' Jag har sett det, och jag har vittnat om att han är Guds utvalde." (Bibeln 2000)

Ovannämnda text säger att Johannes Döparen identifierar Herren Jesus som Kristus i samband med dopet när han såg den Heliga Anden komma över Honom.

Här följer texten från Matteus Evangelium:

Matt 11:2-6
Johannes fick i sitt fängelse höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar för att fråga honom: "Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på någon annan?" Jesus svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull." (Bibeln 2000)

Johannes Döparen har blivit fängslad och får höra om Herren Jesus Kristus verksamhet, gärningar, predikningar och mirakel. Johannes Döparen som själv inte kunde följa Herren Jesus och lyssna till Hans undervisning sänder lärjungar för att fråga om Han verkligen var Kristus eller om de ska vänta på någon annan.

Johannes Döparen hade nämligen en bild av Kristus, vilken många judar hade/har än idag, som Herren Jesus inte uppfyllde under Hans verksamhet i Israel för 2000 år. Bilden som judarna hade var att Kristus skulle vara en jordisk kung och upprätta ett jordiskt rike. De ansåg att Kristus skulle straffa hedningarna som förtryckte judarna. Även Johannes Döparen var influerad av denna Kristus bilden:

Matt 3:11-12
Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er med helig ande OCH ELD. Han har kastskoveln i handen och skall RENSA DEN TRÖSKANDE SÄDEN och samla vetet i sin lada, men AGNARNA SKALL HAN BRÄNNA i en eld som aldrig slocknar." (Bibeln 2000)

Detta är dock inte en korrekt bild av Kristus första ankomst till jorden. Syftet med Kristus första ankomst till jorden (vilket skedde för 2000 år sedan) var att rädda människor inte för att döma:

Joh 3:17
Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. (Bibeln 2000)

Joh 8:15
Ni dömer på människovis, jag dömer ingen. (Bibeln 2000)

Joh 12:46-47
Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer inte jag honom, ty jag har inte kommit för att döma världen UTAN FÖR ATT RÄDDA VÄRLDEN. (Bibeln 2000)

Detta säger även Gamla Testamentet:

Jes 53:5
Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot. (Bibeln 2000)

Men Herren Jesus kommer att komma tillbaka på domedagen och då ska Han döma:

Matt 25:31-32
När Människosonen KOMMER
i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. (Bibeln 2000)

2 Kor 5:10
Ty alla SKALL VI STÅ inför Kristi domstol
, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont. (Bibeln 2000)

Johannes Döparen som trots allt är mänsklig och felbar tar alltså fel. Därför sänder han sina lärjungar för att fråga Herren Jesus om Han verkligen är Kristus (Matt 11:2). Notera Herren Jesus svar:

Matt 11:4-5
Jesus svarade dem: Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. (Bibeln 2000)

Dessa är karaktäristiska för Messias vilket finns nämnda hos Jesaja:

Jes 42:1, 7
DETTA ÄR MIN TJÄNARE som jag ger kraft, MIN UTVALDE
som jag har kär. Jag låter min ande komma över honom, han skall föra ut rätten till folken… Du skall öppna de blindas ögon och befria de fångna ur fängelset, ur fängelsehålan dem som sitter i mörkret. (Bibeln 2000)

Jes 53:4
Men det var våra sjukdomar han bar
, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad. (Bibeln 2000)

Jes 61:1-2
Herren Guds ande fyller mig, ty Herren har smort mig. Han har sänt mig att frambära glädjebud till de betryckta och ge de förkrossade bot, att förkunna frihet för de fångna, befrielse för de fjättrade, att förkunna ett nådens år från Herren, en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla som sörjer. (Bibeln 2000)

Herren Jesus påminner alltså Johannes Döparen om vad Skriften egentligen säger om Kristus först ankomst, nämligen att Han ska komma för att ge de döda liv och de hopplösa ett hopp.

Team Sverige,
Kontakta oss