answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Kvinnorna vid Graven

I denna artikel kommer vi att svara på flera frågor som rör kvinnorna som besökte Herren Jesus grav och vittnade om Hans uppståndelse.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Köpte kvinnorna kryddor efter Sabbaten (Mark 16:1) eller innan Sabbaten (Luk 23:55-24:1)?

Låt oss börja med att texterna:

Mark 16:1
När sabbaten var ÖVER köpte Maria från Magdala och Maria, Jakobs mor, och Salome välluktande kryddor för att gå och smörja honom. (Bibeln 2000)

Luk 23:55-56; 24:1
Kvinnorna som hade kommit från Galiléen tillsammans med Jesus följde med och såg graven och hur hans kropp lades där. När de hade återvänt hem GJORDE DEM I ORDNING välluktande kryddor och oljor, och sabbaten tillbringade de efter lagens bud i stillhet. Men dagen efter sabbaten gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. (Bibeln 2000)

Olika detaljer i Evangelierna som rör uppståndelsen visar att det faktiskt var två grupper av kvinnor som gick till graven och som hade planerat att möta varandra där. Vi kommer att säga mer om dessa två grupper när vi tar itu med en senare fråga.

Maria från Magdala och hennes grupp köpte alltså kryddor efter Sabbaten, vilket Markus rapporterar. Den andra gruppen gjorde i ordning deras kryddor innan Sabbaten, vilket Lukas rapporterar. Den andra gruppen bestod bland andra av Johanna som var hustru till Herodes förvaltare Kusas (Luk 8:3). Hon nämns vid namn i Luk 24:10. Det som vidare är intressant och viktigt är att endast Lukas nämner henne. Vilket stödjer det faktum att Lukas nämnde hennes grupp, med andra ord den andra gruppen i Luk 23:55; 24:1.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Besökte kvinnorna graven vid gryningen (Matt 28:1) eller tidigt på morgonen (Mark 16:2)?

Låt oss börja med att läsa på alla verser i alla Evangelium ifråga om när kvinnorna besökte graven, vilket kommer klargöra missuppfattningen:

Matt 28:1
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven. (Bibeln 2000)

Mark 16:1-2
När sabbaten var över köpte Maria från Magdala och Maria, Jakobs mor, och Salome välluktande kryddor för att gå och smörja honom. Tidigt på morgonen efter sabbaten kom de till graven när solen gick upp. (Bibeln 2000)

Luk 24:1
Men dagen efter sabbaten gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. (Bibeln 2000)

Joh 20:1
Tidigt på morgonen efter sabbaten, medan det ännu var mörkt, kom Maria från Magdala ut till graven och fick se att stenen för ingången var borta. (Bibeln 2000)

Detta är ingen motsägelse, utan varje författare skriver utifrån sitt förhållningssätt till soluppgången. Lukas skriver att det var väldigt tidigt när kvinnorna började gå mot graven. Matteus säger att solen precis höll på att gå upp. Johannes tydliggör att solen ännu inte helt och hållet hade gått upp. Markus säger att de nästan hade nått graven när solen hade gått upp. En harmonisering visar att solen höll på gå upp medan kvinnorna gick genom Jerusalem och till graven.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

3. Gick kvinnorna till Jesus grav för att smörja Jesus kropp med kryddor (Mark 16:1; Luk 23:55-24:1) eller för att se graven (Matt 28:1) eller för ingen specifik anledning (Joh 20:1)?

Kvinnorna gick till graven för att smörja Herren Jesus kropp med kryddor, vilket Markus och Lukas rapporterar. Att Matteus och Johannes inte nämner att kvinnorna gick till graven för att smörja Herren Jesus betyder inte att Markus och Lukas har fel. Man kan inte förvänta sig att alla författare ska återberätta exakt samma sak. Hade de gjorde det hade skeptikern säkerligen sagt att det var plagierat.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Hade stenen blivit bortrullad (Mark 16:4; Luk 24:2) när kvinnorna hade kommit till graven. Eller var det en ängel som rullade bort stenen och satte sig på den (Matt 28:1-2)?

Markus och Lukas skriver tydligt att stenen var borta när kvinnorna hade kommit fram till graven:

Mark 16:2-4
Tidigt på morgonen efter sabbaten kom de till graven när solen gick upp. Och de sade till varandra: "Vem skall rulla undan stenen från graven åt oss?" Men så fick de se att stenen var bortrullad, den var mycket stor. (Bibeln 2000)

Luk 24:1-2
Men dagen efter sabbaten gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. De fann att stenen var bortrullad från graven (Bibeln 2000)

Men vad säger Matteus? Skeptikern vill påstå att Matteus säger att kvinnorna såg på när en ängel flyttade stenen och sedan satte sig på den. Detta är dock inte sant. Låt oss börja med att läsa Matteus text:

Matt 28:1-2
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven. Då blev det ett kraftigt jordskalv, ty Herrens ängel steg ner från himlen och kom och rullade undan stenen och satte sig på den. (Bibeln 2000)

Om vi tar hänsyn till den grekiska grundtexten inser vi att jordskalvet ägde rum innan kvinnorna kom till graven. Se följande Kristna kommentar som konstaterar vår position:  

"Och se där var ett kraftigt jordskalv...
Eller "där hade varit en"; vilket, hur långt det nådde, och om längre än det området i vilken graven var, är inte säkert..." (John Gill's Exposition of the Bible) Länk

John Gill poängterar, med hänsyn till den grekiska grundtexten, att "det hade varit ett" jordskalv innan kvinnorna kom till graven. Detta är precis vad andra engelska översättningar betonar:

And behold, a severe earthquake HAD occurred, for an angel of the Lord descended from heaven and came and rolled away the stone and sat upon it. (New American Standard Bible)

But to their amazement there HAD been a great earthquake; for an angel of the Lord had descended from Heaven, and had come and rolled back the stone, and was sitting upon it. (Weymouth New Testament)

Se även vad följande översättning och not säger:

And, behold, there was a great earthquake: for the angel of the Lord descended from heaven, and came and rolled back the stone from the door, and sat upon it. (King James Version)

Noten säger:  

"var: eller, hade varit" (King James Translators' Notes) Länk

Matteus säger alltså att jordskalvet inträffade innan kvinnorna hade kommit till graven.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Fick alla kvinnor veta vad som hände med Jesus kropp (Matt 28:5-6; Mark 16:5-6; Luk 24:4-7) eller fick alla utan Maria Magdala (Joh 20:2) veta det?

Änglarna berättar för kvinnorna att Herren hade uppstått från döden. Matteus, Markus och Lukas uttrycker det klart och tydligt:

Matt 28:5-6
Men ängeln sade till kvinnorna
: "Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg. (Bibeln 2000)

Mark 16:5-6
De gick in i graven och såg en ung man
i lång vit dräkt sitta där till höger, och de blev förskräckta. Men han sade till dem: "Var inte förskräckta. Ni söker efter Jesus från Nasaret, han som blev korsfäst. Han har uppstått, han är inte här. Se, här är platsen där han blev lagd. (Bibeln 2000)

Luk 24:4-7
De visste inte vad de skulle tro, men då stod där två män i skinande kläder framför dem. Kvinnorna blev förskräckta och sänkte blicken mot marken, men männen sade till dem: "Varför söker ni den levande här bland de döda? Han är inte här, han har uppstått. Kom ihåg vad han sade till er medan han ännu var i Galileen: att Människosonen måste överlämnas i syndiga människors händer och korsfästas och uppstå på tredje dagen." (Bibeln 2000)

Anledningen till att olika antal änglar anges i texterna beror på att texterna pratar om två olika grupper av kvinnor som kom till graven under två olika tidpunkter. Med detta i minne är det klart att den första ängeln – som hade rullat bort stenen och berättat för Marias grupp vad som hade hänt med Herren Jesus – hade försvunnit när den andra gruppen av kvinnor kommit. När den andra gruppen hade kommit fram till graven (Luk 24:1-7), uppenbarades två änglar och berättade den goda nyheten. Dessa kvinnor skyndade sig därifrån och berätta nyheten för lärjungarna. I Luk 24:10 framgår dock att alla kvinnor så småningom gick och berättade den goda nyheten för lärjungarna.

I Johannes text introduceras fler detaljer. När Maria från Magdala hade kommit till graven – enligt de andra rapporteringarna var Salome och en annan Maria med henne – och såg att stenen var borta sprang hon till lärjungarna för att berätta det. Hon trodde nämligen att någon hade förflyttad Herren Jesus kropp:

Joh 20:1-2
Tidigt på morgonen efter sabbaten, medan det ännu var mörkt, kom Maria från Magdala ut till graven och fick se att stenen för ingången var borta. Hon sprang genast därifrån och kom och sade till Simon Petrus och den andre lärjungen, den som Jesus älskade: "De har flyttat bort Herren ur graven, och vi vet inte var de har lagt honom." (Bibeln 2000)

Den andra Maria och Salome tittade å andra sidan in i graven och fann ängeln som sedan berättade att Herren Jesus hade uppstått (Mark 16:5-6).

----------------------------------------------------------------------------------------

6. Träffade Maria från Magdala den uppståndne Jesus under hennes första besök (Matt 28:9) eller under hennes andra besök (Joh 20:11-17)?

Det är påvisat att Maria från Magdala inte var närvarande bland kvinnorna i Matt 28:9, utan hon sprang till lärjungarna så fort hon hade sett att stenen vart bortrullad. Med detta i minne förstår vi att Maria från Magdala inte var närvarande när Matteus rapporterar att Herren Jesus möte kvinnorna.

Markus skriver att Maria från Magdala var den första som träffade Herren Jesus:

Mark 16:9
När Jesus hade uppstått på morgonen efter sabbaten visade han sig FÖRST för Maria från Magdala, från vilken han hade drivit ut sju demoner. (Bibeln 2000)

Detta skedde dock efter att hon berättade för lärjungarna att stenen var bortrullad och att kroppen inte fanns i graven. När lärjungarna Maria förmedlade sitt budskap till lärjungarna, läser vi att Petrus och Johannes sprang till graven för att se efter om detta kunde vara sant:

Joh 20:4-10
De sprang båda två, men den andre lärjungen sprang fortare än Petrus och kom först fram till graven. Han lutade sig in och såg linnebindlarna ligga där men gick inte in. Simon Petrus kom strax efter, och han gick in i graven. Han såg bindlarna ligga där, liksom duken som hade täckt huvudet, men den låg inte tillsammans med bindlarna utan hoprullad på ett ställe för sig. Då gick också den andre lärjungen in, han som hade kommit först till graven. Och han såg och trodde. Ännu hade de nämligen inte förstått skriftens ord att han måste uppstå från de döda. Lärjungarna gick sedan hem igen. (Bibeln 2000)

Efter detta gick de två lärjungarna hem och kvar stod Maria från Magdala, gråtande utanför graven. Hon tittade då in i graven och fick då se två änglar:

Joh 20:11-12
Men Maria stod och grät utanför graven. Gråtande lutade hon sig in och fick då se två änglar i vita kläder sitta där Jesu kropp hade legat, en vid huvudet och en vid fötterna. (Bibeln 2000)

Dem sade till henne:

Joh 20:13-14
Och de sade till henne: "Varför gråter du, kvinna?" Hon svarade: "De har flyttat bort min herre, och jag vet inte var de har lagt honom." När hon hade sagt det vände hon sig om och såg Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han. (Bibeln 2000)

Det var dock först när Herren Jesus talade till henne som hon förstod att det var Han:

Joh 20:15-16
Jesus sade till henne: "Varför gråter du, kvinna? Vem letar du efter?" Hon trodde att det var trädgårdsvakten och svarade: "Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom." Jesus sade till henne: "Maria." Hon vände sig om och sade till honom: "Rabbouni!" (det är hebreiska och betyder mästare). (Bibeln 2000)

Herren Jesus förklarar vidare att Han inte än hade stigit upp, kroppsligen, till Gud Fadern och därför fick Maria inte röra Honom. Detta är en mycket viktig detalj som vi ska återkomma till och Herren Jesus befaller Maria att berätta den goda nyheten för lärjungarna:

Joh 20:17-18
Jesus sade: "Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." Maria från Magdala gick då till lärjungarna och talade om för dem att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne. (Bibeln 2000)

Vad gäller de övriga kvinnorna som möte Herren Jesus i Matt 28 läser vi följande:

Matt 28:9-10 
Då kom Jesus emot dem och hälsade dem, och de gick fram, GREP OM HANS FÖTTER och hyllade honom. Men Jesus sade till dem: "Var inte rädda. Gå och säg åt mina bröder att bege sig till Galileen. Där skall de få se mig." (Bibeln 2000)

Notera här att kvinnorna föll ned framför Herren och grep tag i Hans fötter och Han sade inte emot. Jämför detta med mötet med Maria då Han sa att hon inte fick rör Honom för att Han inte än hade stigit upp, kroppsligen, till Fadern. Detta bevisar att detta möte skedde efter mötet med Maria från Magdala.

De fyra Evangelierna är skrivna av fyra olika författare, drivna av den Heliga Anden, och ger oss en komplett och harmoniserad bild av sanningen.

Team Sverige,
Kontakta oss