answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Återvände lärjungarna till Galiléen direkt efter korsfästelsen (Matt 28:16-17) eller efter minst 40 dagar (Luk 24:49; Apg 1:3-4)?

Skeptikern använder Luk 24:49 och Apg 1:3-4 för att hävdar att Herren Jesus beordrade Sina lärjungar att inte ska bege sig till Galiléen, utan att vänta i Jerusalem i minst 40 dagar efter korsfästelsen. Sedan väljer skeptikern att åkalla Matt 28:16-18 som säger att lärjungarna var i Galiléen innan de 40 dagarna hade passerat samt att Herren Jesus visade Sig för dem.

För att denna motsägelse ska vara giltig måste Luk 24:49 och Apg 1:3-4 verkligen säga att Herren Jesus hade förbjudit lärjungarna att bege sig till Galiléen. Innan vi tar itu med det vill vi nämna att Lukas 24:e kapitel bland annat handlar om att lärjungarna var samlade i Jerusalem när Herren Jesus uppenbarade Sig för dem. Därefter for Han upp till himlen, vilket vi kallar för Kristi himmelsfärd. Sedan fortsätter Lukas – som även är författare till Apostlagärningarna – att skriva:

Apg 1:3-4
Han framträdde för dem efter att ha lidit döden och gav dem många bevis på att han levde, då han under fyrtio dagar visade sig för dem och talade om Guds rike. Och under EN MÅLTID tillsammans med dem sade han åt dem att inte lämna Jerusalem utan VÄNTA på det som Fadern hade UTLOVAT,"det som ni har hört mig tala om", sade han. "Johannes döpte med vatten, men ni skall bli döpta med HELIG ANDE bara några dagar." (Bibeln 2000)

Denna text säger inte att Herren Jesus hade förbjudit lärjungarna att bege sig till Galiléen direkt efter Hans korsfästelse. Vad Lukas rapporterar är att Herren Jesus strax innan himmelsfärden och i samband med en måltid sade till lärjungarna att inte lämna Jerusalem, utan vänta på utgjutelsen av den Heliga Anden som kom några dagar därpå:

Apg 2:1-4
När pingstdagen kom var de alla församlade. Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt. De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem. (Bibeln 2000)

Måltiden som Lukas nämner i Apg 1:4 är inte måltiden som ägde rum innan korsfästelsen, vilket skeptikern antar. Utan måltiden ägde rum långt efter korsfästelsen och uppståndelsen, eller rättare sagt samma dag som himmelsfärden ägde rum när lärjungarna var samlade i Jerusalem:

Luk 24:36-49
Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: "Frid över er!" De blev rädda, och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. Då sade han: "Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har." Och han visade dem sina händer och fötter. Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: "Finns det något att äta här?" De räckte honom en bit stekt fisk, och de såg hur han tog den och åt. Han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna." Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: "Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall SÄNDA ER vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit RUSTADE MED KRAFT FRÅN HÖJDEN." (Bibeln 2000)

Herren Jesus uppenbarar Sig alltså för lärjungarna långt efter korsfästelsen och uppståndelsen då de var samlade i Jerusalem. Han äter en måltid med dem, förklarar Skriften så att de förstår Gamla Testamentet och alla profetior om Herren Jesus. Sedan säger Han att Evangeliet ska förkunnas för hela världens nationer med början i Jerusalem. Slutligen säger Herren Jesus att lärjungarna ska stanna i Jerusalem från och med Hans himmelsfärd tills dess att den Heliga Anden utgjuts över dem, vilket skedde i Apg 2:1-4 några få dagar efter detta möte. Sedan for Herren Jesus till himlen:

Luk 24:50-53
Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud. (Bibeln 2000)

Förbudet om att lämna Jerusalem – till bland annat Galiléen – gavs under måltiden innan Herren Jesus himmelsfärd!

Om man nu vänder till Matteus 28:e kapitel läser vi:

Matt 28:16-20
De elva lärjungarna begav sig TILL GALILÉEN, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men några tvivlade. Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut." (Bibeln 2000)

Ovannämnda text säger att lärjungarna begav sig till Galiléen dit Herren Jesus hade befallt de att gå. Men när var det här? Det här var strax efter Hans uppståndelse:

Matt 28:1-7
Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, kom Maria från Magdala och den andra Maria för att se på graven. Då blev det ett kraftigt jordskalv, ty Herrens ängel steg ner från himlen och kom och rullade undan stenen och satte sig på den. Hans utseende var som blixten och hans kläder vita som snö. Vakterna skakade av skräck för honom och blev liggande som döda. Men ängeln sade till kvinnorna: "Var inte rädda. Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. Han är inte här, han har uppstått, så som han sade. Kom och se var han låg. Skynda er sedan till hans lärjungar och säg till dem: Han har uppstått från de döda, och nu går han före er TILL GALILÉEN. Där skall ni få se honom. Nu har jag sagt er detta." (Bibeln 2000)

Slutligen vill vi informera om en mycket viktig sak gällande Herren Jesus uppenbarelser efter Hans korsfästelse och uppståndelse. Herren Jesus uppenbarade Sig för lärjungarna många gånger. Ibland uppenbarade Han Sig personligt, ibland i en grupp och ibland i en större grupp. Herren Jesus uppenbarade Sig även efter himmelsfärden för Stefanos (Apg 7:55-56) och Paulus (1 Kor 15:5-8). Vidare uppenbarade Han Sig i Galileen, Jerusalem och andra platser. Detta i enlighet med Lukas skrift:

Apg 1:1-3
I min första bok, ärade Theofilos, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde fram till den dag då han togs upp till himlen, sedan han genom helig ande hade gett sina befallningar åt dem som han utvalt till apostlar. Han framträdde för dem efter att ha lidit döden och gav dem många bevis på att han levde, då han under FYRTIO DAGAR visade sig för dem och talade om Guds rike.

Låt oss läsa skeptikerns fråga igen:

Återvände lärjungarna till Galiléen direkt efter korsfästelsen (Matt 28:16-17) eller efter minst 40 dagar (Luk 24:49; Apg 1:3-4)?

Efter korsfästelsen vistades lärjungarna i Galiléen och Herren Jesus visade Sig för de där. Faktum är att Han visade Sig för de på olika platser i 40 dagar. Innan himmelsfärden visade Han Sig för de i Jerusalem och sa att de inte skulle lämna Jerusalem tills de fått den Heliga Anden. Detta är ingen motsägelse.

Team Sverige,
Kontakta oss