answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Förnekade Petrus Jesus innan tuppen gal (Matt 26; Luk 22; Joh 13) eller innan tuppen gal två gånger (Mark 14)?

Låt oss läsa texterna ifråga. Vi börjar med Matteus:

Matt 26:34
Men Jesus sade: "Sannerligen, i natt innan tuppen gal skall du ha förnekat mig tre gånger." (Bibeln 2000)

Vilket skedde:

Matt 26:74-75
Då svor han och bedyrade: "Jag känner inte den mannen." I samma ögonblick gol en tupp. Då kom Petrus ihåg vad Jesus hade sagt: "Innan tuppen gal skall du ha förnekat mig tre gånger", och han gick ut och grät bittert. (Bibeln 2000)

Här följer texten från Lukas:

Luk 22:34
Han svarade: "Jag säger dig, Petrus: tuppen skall inte gala i natt förrän du tre gånger har förnekat att du känner mig." (Bibeln 2000)

Vilket skedde:

Luk 22:60-62
Men Petrus sade: "Jag förstår inte vad du menar." Och just som han sade det gol en tupp. Då vände sig Herren om och såg på Petrus, och Petrus kom ihåg detta som Herren hade sagt till honom: "Innan tuppen gal i natt har du förnekat mig tre gånger", och han gick ut och grät bittert. (Bibeln 2000)

Här följer texten från Johannes:

Joh 13:38
Då sade Jesus: "Du skall ge ditt liv för mig? Sannerligen, jag säger dig: tuppen skall inte gala förrän du tre gånger har förnekat mig." (Bibeln 2000)

Hittills har vi läst att Evangelisterna är eniga om att Herren Jesus sa att Petrus kommer att förneka Honom tre gånger innan tuppen gal. Notera dock att igen Evangelist säger hur många gånger tuppen ska gala. De säger endast att tuppen kommer att gala, dock inte om det är en gång eller flera gånger.

Markus skriver däremot att Herren Jesus säger att tuppen ska gala två gånger:

Mark 14:30
Jesus sade: "Sannerligen, redan i natt, innan tuppen har galt TVÅ gånger, skall du tre gånger ha förnekat mig." (Bibeln 2000)

Markus skriver att detta skedde:

Mark 14:71-72
Då svor han och bedyrade: "Jag känner inte den där mannen som ni talar om!" I samma ögonblick gol tuppen för ANDRA gången. Då kom Petrus ihåg detta som Jesus hade sagt till honom: "Innan tuppen har galt TVÅ gånger skall du tre gånger ha förnekat mig." Och han brast i gråt. (Bibeln 2000)

Den som har hört en tupp gala vet att den kan göra det två gånger direkt efter varandra. Markus säger att tuppen gol två gånger. De övriga Evangelisterna säger inte hur många gånger tuppen gol. Därför kan dessa olika rapporteringar harmoniseras och behöver inte motsäga varandra.

Notera vidare att det är Markus som redogör för detaljen i detta fall. Markus var Petrus lärjunge som nedtecknade Petrus observationer. I ett av Petrus brev kallas Markus för Petrus son, vilket betyder att Markus var mycket när Petrus dock inte hans biologiska son. Samma text visar även att Markus brukade vara i Petrus sällskap:

1 Pet 5:12-14
Genom Silvanus, som jag vet är en pålitlig broder, skriver jag dessa korta rader för att stärka er och för att bekräfta att här verkligen är fråga om Guds nåd, som ni skall stå fasta i. Församlingen i Babylon, utvald liksom ni, och min son MARKUS hälsar er. Hälsa varandra med kärlekens kyss. Frid åt er alla som lever i Kristus. (Bibeln 2000)

Därför är det logiskt att Markus ska innehålla en detalj som rör Petrus, men som inte finns i de övriga Evangelierna.

Team Sverige,
Kontakta oss