answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Talade Jesus alltid öppet (Joh 18:20) eller talade han i hemlighet med sina lärjungar (Mark 4:34; Matt 13:10-11)?

Vi börjar med att läsa Markus text:

Mark 4:30-33
Och han sade: "Vad skall vi LIKNA Guds rike vid? Vad skall vi använda för BILD? Det är som ett senapskorn, som är det minsta av alla frön här på jorden när man sår det, men när det har såtts skjuter det upp och blir större än alla örter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga." Med många sådana LIKNELSER FÖRKUNNADE han ordet för dem, så långt de nu kunde fatta det. (Bibeln 2000)

En liknelse är en berättelse som innehåller undervisning. I Mark 4:30-33 förklarar Herren Jesus att Guds rike är som ett litet frö som man sår. När fröet skjuter upp blir den större än alla örter. Herren Kristus menar att det Han förkunnar om, nämligen Gud rike, tycks vara obetydligt. Men det är när det träder i kraft kommer det att vara mer värdefullt än allt. Notera även att texten säger att Herren Jesus ofta använde liknelser när Han förkunnade och undervisade. Markus skriver vidare att Herren Jesus brukade förklara liknelserna:

Mark 4:34
Han talade bara i liknelser till dem, men när han hade blivit FÖRKLARADE HAN ALLT (Bibeln 2000)

Betyder detta att Herren Jesus lärde ut saker och ting i hemlighet? Absolut inte, utan Herren Jesus undervisade alltid öppet för massor av människor:

Mark 4:1
Sedan började han UNDERVISA vid sjön igen. MASSOR av folk samlades kring honom, och därför steg han i en båt och satt i den ute på vattnet medan folket stod på stranden. (Bibeln 2000)

Men det var dock inte alla som ville lyssna på Herren Jesus undervisning, vilket man tydligt kan läsa i Matteus text. De åhörare som blev berörda av Herren Jesus undervisning, följde Honom och fick gåvan att lära känna hela Sanningen som endast fanns hos Kristus. Därför läser vi att Herren Jesus förklarade allt för Hans lärjungar när Han var ensam med dem. Detta gjorde Han för att dessa lärjungar var de som följde Honom och ville veta hela Sanningen. Detta är vad den Heliga Anden gör i oss idag, nämligen undervisar oss (Gal 5:22-23) och den Heliga Anden är gåvan som man får när man tror på Herren Jesus budskap (Apg 2:38).  

Matteus skriver vidare att många inte ville lyssna på Herren Jesus undervisning. Men dem som gjorde det fick gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, vilka talades i liknelser. Denna undervisning finns, som sagt, med den Heliga Anden i oss. Den fanns även med Herren Jesus när Han verkade i Israel för 2000 år sedan:

Matt 13:10-16
Lärjungarna kom fram och frågade honom:> Han svarade dem: "Ni har fått GÅVAN att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. (Bibeln 2000)

Herren Jesus talade alltså i liknelser för att de vars hjärta och sinne var öppna för Sanningen skulle höra och närma sig Herren Jesus som i Sin tur skulle ge den fullkomliga kunskapen.

Låt oss nu läsa Johannes för att se om det finns någon motsägelse:

Joh 18:19-21
Översteprästen frågade Jesus om hans lärjungar och HANS LÄRA. Jesus sade: "Jag har talat öppet till världen. Jag har alltid undervisat i synagogorna och i templet, där alla judar samlas. Jag har inte sagt något i hemlighet. Varför frågar du mig?  De vet ju vad jag har sagt." (Bibeln 2000)

Herren Jesus står inför det judiska rådet som frågar om Hans lära. Herren Jesus säger att Han inte har talat i hemligheter. Vad betyder detta? Herren Jesus svara på den frågan när Han säger att Han alltid har undervisat i synagogorna och i templet, där alla judar samlas. Herren Jesus gömde Sig inte någonstans för att sprida Hans lära.

Johannes säger alltså att Herren Jesus alltid talade öppet så att alla kunde höra. Matteus och Markus tydliggör att den som ville veta av himmelrikets hemligheter och de många liknelserna var tvungen att närma sig Herren Jesus och bli Hans lärjunge. Här skulle de finna svar och sanning. Här finns ingen begränsning, utan vägen är öppen för alla:

Matt 11:28-30
Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt. (Bibeln 2000)

Team Sverige,
Kontakta oss