answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Gick Jesus ut i öknen efter dopet (Mark 1:9-13) eller gick han till Galiléen, träffade lärjungarna och iakttog bröllopet i Kana (Joh 1:35, 43; 2:1-11)?

Frågan är alltså vad Herren Jesus gjorde de närmaste dagarna efter Sitt dop. Markus säger att Han drevs ut i öknen för att sättas på prov av Satan:

Mark 1:9-13
Vid den tiden kom Jesus från Nasaret i Galileen och döptes i Jordan av Johannes. När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: "Du är min älskade son, du är min utvalde." Anden drev honom ut i öknen, och han var i öknen fyrtio dagar och sattes på prov av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom. (Bibeln 2000)

Skeptikern hävdar vidare att Johannes Evangelisten rapporterar att Herren Jesus inte gick ut i öknen efter dopet, utan befann sig i Betania därefter begav han sig till Galiléen och slutligen till Kana för att iaktta ett bröllop (Joh 1:35, 43; 2:1-11).

Vad skeptikern ignorerar är att Johannes och Markus använder två olika stilar för att skildra Herrens dop.

Markus utgår ifrån en kronologisk plattform. Han berättar om Herren Jesus dop och kommande verksamhet med hänsyn till när det ägde rum.

Johannes, som inte nämner Herren Jesus frestelse i öknen, väljer att berätta om dopet genom att nedteckna Johannes Döparens vittnesbörd som gavs tillkänna en viss tid efter dopet:

Joh 1:19-34
Och detta var Johannes vittnesbörd
när judarna i Jerusalem sände präster och leviter för att fråga honom: "Vem är du?" Han bekände och förnekade inte, han bekände: "Jag är inte Messias." De frågade: "Vad är du då? Är du Elia?" Han svarade: "Nej, det är jag inte." "Är du Profeten?" "Nej", svarade han. Då sade de: "Vem är du? Vi måste ha ett svar åt dem som har skickat oss. Vad säger du om dig själv?" Han sade: "Jag är en röst som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren, som profeten Jesaja har sagt." Också några fariseer hade sänts ut, och de frågade honom: "Varför döper du då, om du inte är Messias och inte heller Elia eller Profeten?" Johannes svarade: "Jag döper med vatten. Mitt ibland er står en som ni inte känner, han som kommer efter mig. Jag är inte värdig att knyta upp remmen på hans sandaler." Detta hände i Betania på andra sidan Jordan, där Johannes döpte. NÄSTA DAG såg han Jesus KOMMA, och han SADE: "Där är Guds lamm som tar bort världens synd. Det är om honom jag har sagt: Efter mig kommer en som går före mig, ty han fanns före mig. Jag kände honom inte, men för att han skall bli sedd av Israel har jag kommit och döper med vatten." Och Johannes VITTNADE OCH SADE: "Jag har SETT Anden komma ner från himlen som en duva och stanna över honom. Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa med vatten sade till mig: 'Den som du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper med helig ande.' Jag har sett det, och jag har vittnat om att han är Guds utvalde." (Bibeln 2000)

Det framgår tydligt att Johannes Evangelisten berättar om Herren Jesus dop genom att redogöra för Johannes Döparens vittnesbörd. Johannes Döparen vittnar om dopet som redan hade ägt rum. Det finns inget skäl att tro att dopet ägde rum i samma ögonblick som Johannes Döparen vittnar i Johannes Evangelium. Därmed kan man konstatera att det finns en viss okänd tid mellan dopet och Johannes vittnesbörd. Denna okända tid refererar till Herren Jesus frestades i öknen.

När vi läser Markus och Johannes parallellt och låter harmonisera dessa rapporteringar kommer vi fram till att Herren Jesus döps (Mark 1:9-11) och sedan drevs Han ut i öknen (Mark 1:12-13) för att frestas av Satan. Sedan återvänder Herren Jesus tillbaka till Judéen där Johannes Döparen vittnar om dopet (Joh 1:29-34). Därefter läser vi att Herren Jesus går till Galiléen i sällskap med några lärjungar för att slutligen iaktta bröllopet i Kana (Joh 2:1-11).

Team Sverige,
Kontakta oss