answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Hånade de två rövarna Jesus (Mark 15:32) eller var det en som hånade och den andre trodde på Jesus (Luke 23:43)?

Vi börjar med att läsa verserna i sin kontext:

Mark 15:27-32
Tillsammans med honom korsfäste de två rövare
, den ene till höger och den andre till vänster om honom. De som gick förbi smädade honom och skakade på huvudet och sade: "Du som river ner templet och bygger upp det igen på tre dagar - hjälp dig själv nu och stig ner från korset." Likaså gjorde översteprästerna och de skriftlärda narr av honom sinsemellan och sade: "Andra har han hjälpt, sig själv kan han inte hjälpa. Han som är Messias, Israels konung, nu får han stiga ner från korset, så att vi kan se det och tro på honom." Också de som var korsfästa tillsammans med honom skymfade honom. (Bibeln 2000)

Herren Jesus blir alltså hånad när Han är på korset. Notera att vi läser att "de som gick förbi smädade honom", även de skriftlärda bland judarna och de som korsfästes med Herren Jesus gjorde det. Detta betyder alltså att smädandet inte bara skedde en gång och sedan var alla tysta, utan smädandet fortsatte kontinuerligt. Detta är i och för sig logiskt. När någon blir hånad brukar det hålla på ett tag.

Låt oss med detta i minne vända oss till Lukas text. Han ger oss fler detaljer om vad som hände under tiden Herren Jesus var på korset:

Luk 23:32-34
De förde också ut två förbrytare för att avrätta dem tillsammans med honom.
När de kom till den plats som kallas Skallen korsfäste de honom och förbrytarna, den ene till höger och den andre till vänster. JESUS SADE: "Fader, FÖRLÅT DEM, de vet inte vad de gör." De delade upp hans kläder och kastade lott om dem. (Bibeln 2000)

Lukas skriver att Herren Jesus, fastän på korset, visar Sin obeskrivliga kärlek när Han ber Fadern att förlåta dessa onda människor som inte har en aning om att de förnekar och hånar deras Skapare och Gud. Detta orsakade att en av rövarna ångrade allt han gjort, erkände sina synder och försvarade Herren Jesus samtidigt som den andre rövaren fortsatte att håna Herren Jesus:

Luk 23:39-42
Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom
och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss." Men då TILLRÄTTAVISADE honom den andre: "Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike." (Bibeln 2000)

Mannen ber vidare att Herren Jesus ska komma ihåg honom när Herren är i Sitt Rike. Herren Jesus ger rövaren ett svar som även är ett svar till alla syndare som omvänder sig och tror på Honom:

Luk 23:43
Jesus svarade: "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset." (Bibeln 2000)

Team Sverige,
Kontakta oss